CBS: wegvoertuigen legden meer kilometers af en er vielen weer meer verkeersdoden

Nederlandse voertuigen legden vorig jaar 2,3 procent meer kilometers af dan het jaar ervoor. En het aantal verkeersdoden steeg voor het tweede jaar op rij. Dat zijn enkele conclusies van de Jaarmonitor Wegvoertuigen, die het CBS deze week publiceerde.

Nederlandse wegvoertuigen legden vorig jaar ruim 151 miljard kilometer af, 2,3 procent meer dan in het jaar ervoor. Personenauto’s reden verreweg de meeste kilometers, en legden met 118,5 miljard kilometers 2,2 procent meer af dan een jaar eerder. Ook bestelauto’s reden aanzienlijk meer kilometers dan vorig jaar: 4,5 procent meer. Zware vrachtvoertuigen legden in totaal iets meer kilometers af, waarbij de vrachtauto’s een daling van 1,6 procent noteerden en de trekkers voor oplegger een stijging van 1,1 procent. Bussen reden 2,1 procent kilometers minder.

Elektrische auto’s

Elektrisch aangedreven personenauto’s reden vorig jaar in totaal bijna 2,6 miljard kilometer, noteerden de onderzoekers. Dit betekent dat van alle kilometers afgelegd door Nederlandse personenauto’s, slechts 2,2 procent door elektrische personenauto’s gereden werd. Plug-in hybride personenauto’s, auto’s die zowel elektrisch als op benzine of diesel rijden, legden in totaal ruim 2,3 miljard kilometer af, een stijging van 67 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Een plug-in hybrideauto legde gemiddeld 23,4 duizend kilometer af in 2016. Hiermee rijden de plug-in hybrideauto’s gemiddeld bijna net zoveel als de dieselauto’s.

Volledig elektrische auto’s reden beduidend minder: gemiddeld 17,1 duizend kilometer. Dit is wel nog altijd ruim meer dan het gemiddelde van een benzineauto, die 10,7 duizend kilometer per jaar aflegt.

Verkeersdoden

Voor het tweede jaar op rij is het aantal verkeersdoden gestegen, zag het CBS: van 570 in 2014 naar 629 in 2016. De meeste verkeersdoden vielen onder inzittenden van personenauto’s. Van de verkeersdoden van 2016 was 36,7 procent met de auto onderweg. Na inzittenden van personenauto’s kwamen fietsers (inclusief elektrische fietsers) het vaakst om in het verkeer.

Sinds 2006 is binnen alle leeftijdsgroepen het aantal verkeersdoden gedaald, behalve onder ouderen van 80 jaar of ouder. In deze groep steeg het aantal dodelijk verongelukten van 98 in 2006 naar 135 in 2016. Meespeelt dat het aantal 80-plussers in deze periode toenam. Maar de stijging hiervan was echter met 28 procent minder hoog dan de toename van het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep: 38 procent.


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP