Congres Mobiliteitstransitie: Mobiliteitsoplossingen bepalen hoeveel huizen we kunnen bouwen

Hans-Hugo Smit. Foto PR

Anders omgaan met mobiliteit en parkeren heeft direct effect op het aantal woningen dat tot 2030 kan worden gebouwd in Nederland. Hans-Hugo Smit, senior sectoranalist bouw- en gebiedsontwikkeling bij de Rabobank, legt tijdens het congres van 31 mei uit hoezeer de mobiliteitstransitie verweven is met de gewenste woningbouwopgave. Zonder die transitie lijkt het realiseren van 900.000 woningen in elk geval onhaalbaar.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jacques Geluk

Bron: Infrasite

3 reacties op “Congres Mobiliteitstransitie: Mobiliteitsoplossingen bepalen hoeveel huizen we kunnen bouwen”

Pat Rick|30.05.22|11:12

De Lelylijn is nuttig voor heel Nederland. N.B. we hebben wel Programma Hoogfrequent Spoor binnen de Randstad, naar het oosten en zuiden, maar PHS naar het noorden is er niet en over bestaand spoor is dit eigenlijk te duur (ivm heraanleg Hoogeveen – Groningen). Beter is om PHS te doen via de nieuwe Lelylijn, waardoor Drachten, Lemmer spooraansluiting krijgen en kunnen bijdragen aan het oplossen van woningnood zonder te veel auto’s op de weg te zetten.

Pat Rick|30.05.22|10:56

En er mag meer binnenstedelijk worden gebouwd voor de babyboomers, die nu te groot wonen. Laat hen plaats maken in de suburbs voor gezinnen, door in de stadscentra of rond OV-hubs hoogwaardige appartementen te realiseren (liefst energieopleverende hoogbouw). Dan ook geen stikstofproblemen. Projectontwikkelaars met grondposities rond de steden zullen niet blij zijn, want ze willen cash-en, maar ze creëren anders wel volgende mobiliteitsproblemen, die bij de gemeenten worden gedropt.

Pat Rick|30.05.22|10:51

Kijk hoe het buitenland woningbouw en OV bundelt: woningbouw rond OV-hubs. Nordhavn in Kopenhagen krijgt eigen metrolijn om 50.000 woningen te ontsluiten. Zoiets zou ook moeten voor havenstad, met de metrolijn naar Zaandam. In de randstad is te weinig plaats voor meer auto’s, dus moet OV een autoloze lifestyle ondersteunen. Dus metronetwerk moet zich verder uitstrekken in de METROpoolregio A’dam en de voorsteden Zaandam, Hoofddorp, Almere (IJmeerlijn) met de stad verbinden. Zie Londen/Stockholm

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Congres Mobiliteitstransitie: Mobiliteitsoplossingen bepalen hoeveel huizen we kunnen bouwen - VerkeersNet

Congres Mobiliteitstransitie: Mobiliteitsoplossingen bepalen hoeveel huizen we kunnen bouwen

Hans-Hugo Smit. Foto PR

Anders omgaan met mobiliteit en parkeren heeft direct effect op het aantal woningen dat tot 2030 kan worden gebouwd in Nederland. Hans-Hugo Smit, senior sectoranalist bouw- en gebiedsontwikkeling bij de Rabobank, legt tijdens het congres van 31 mei uit hoezeer de mobiliteitstransitie verweven is met de gewenste woningbouwopgave. Zonder die transitie lijkt het realiseren van 900.000 woningen in elk geval onhaalbaar.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jacques Geluk

Bron: Infrasite

3 reacties op “Congres Mobiliteitstransitie: Mobiliteitsoplossingen bepalen hoeveel huizen we kunnen bouwen”

Pat Rick|30.05.22|11:12

De Lelylijn is nuttig voor heel Nederland. N.B. we hebben wel Programma Hoogfrequent Spoor binnen de Randstad, naar het oosten en zuiden, maar PHS naar het noorden is er niet en over bestaand spoor is dit eigenlijk te duur (ivm heraanleg Hoogeveen – Groningen). Beter is om PHS te doen via de nieuwe Lelylijn, waardoor Drachten, Lemmer spooraansluiting krijgen en kunnen bijdragen aan het oplossen van woningnood zonder te veel auto’s op de weg te zetten.

Pat Rick|30.05.22|10:56

En er mag meer binnenstedelijk worden gebouwd voor de babyboomers, die nu te groot wonen. Laat hen plaats maken in de suburbs voor gezinnen, door in de stadscentra of rond OV-hubs hoogwaardige appartementen te realiseren (liefst energieopleverende hoogbouw). Dan ook geen stikstofproblemen. Projectontwikkelaars met grondposities rond de steden zullen niet blij zijn, want ze willen cash-en, maar ze creëren anders wel volgende mobiliteitsproblemen, die bij de gemeenten worden gedropt.

Pat Rick|30.05.22|10:51

Kijk hoe het buitenland woningbouw en OV bundelt: woningbouw rond OV-hubs. Nordhavn in Kopenhagen krijgt eigen metrolijn om 50.000 woningen te ontsluiten. Zoiets zou ook moeten voor havenstad, met de metrolijn naar Zaandam. In de randstad is te weinig plaats voor meer auto’s, dus moet OV een autoloze lifestyle ondersteunen. Dus metronetwerk moet zich verder uitstrekken in de METROpoolregio A’dam en de voorsteden Zaandam, Hoofddorp, Almere (IJmeerlijn) met de stad verbinden. Zie Londen/Stockholm

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.