Vervoerregio’s blijven rond Amsterdam en Rotterdam/Den Haag

vervoerregioHet plan om na opheffing van de zogenaamde Plusregio’s tot twee grote vervoerregio’s te komen, gaat niet door. In plaats daarvan werkt het kabinet aan de opzet van kleinere vervoerregio’s rond Amsterdam en Rotterdam/Den Haag, die vooral zeggenschap krijgen over het openbaar vervoer.

Het wetsvoorstel afschaffing Plusregio’s maakt een einde te maken aan de verplichte samenwerking op een aantal verplichte taakvelden in de bestaande plusregio’s per 1 januari 2015. Die taken worden overgeheveld naar de provincies. Discussie was er over de vraag of en in welke vorm er vervoerregio’s zouden overblijven.
Oorspronkelijk koerste het kabinet af op de instelling van twee grotere openbare lichamen die in de Noordvleugel en de Zuidvleugel als vervoerregio zouden kunnen optreden. De Eerste en Tweede Kamer zagen dat echter niet zitten. Het plan stond te ver af van de oorspronkelijke gedachte achter de vervoerregio. Staatssecretaris Mansveld heeft nu laten weten tegemoet te komen aan deze bezwaren door het ontwerpbesluit dat dit regelt aan te passen.

De Plusregio’s Amsterdam, Rotterdam en Haaglanden mogen een samenwerkingsverband in het leven roepen, die zich uitsluitend bezig houdt met verkeer en vervoer. Die krijgt dan ook concessiebevoegdheid ten aanzien van het openbaar vervoer in de regio, aldus Mansveld in een brief aan de Kamer.

Vooruitlopend hebben Rotterdam en Den Haag deze maand officieel de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag opgericht, waarin 24 gemeenten samenwerken. Het gaat om het gebied dat nu de huidige stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden omvat. ’Met de toekenning van de verkeers- en vervoersgelden aan de 24 samenwerkende gemeenten ondersteunt het Rijk de krachtenbundeling’, aldus een reactie van de Metropoolregio op het besluit van Mansveld.

In een reactie laat de provincie Zuid Holland weten de nieuwe vervoerregio te zien als een samenwerkingsverband ‘dat uitsluitend de verkeer- en vervoertaken voor het openbaar vervoer in het grootstedelijk gebied uitvoert.’

De plannen van Mansveld moeten nog – voor 1 januari 2015 – door het parlement worden goedgekeurd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vervoerregio’s blijven rond Amsterdam en Rotterdam/Den Haag - VerkeersNet

Vervoerregio’s blijven rond Amsterdam en Rotterdam/Den Haag

vervoerregioHet plan om na opheffing van de zogenaamde Plusregio’s tot twee grote vervoerregio’s te komen, gaat niet door. In plaats daarvan werkt het kabinet aan de opzet van kleinere vervoerregio’s rond Amsterdam en Rotterdam/Den Haag, die vooral zeggenschap krijgen over het openbaar vervoer.

Het wetsvoorstel afschaffing Plusregio’s maakt een einde te maken aan de verplichte samenwerking op een aantal verplichte taakvelden in de bestaande plusregio’s per 1 januari 2015. Die taken worden overgeheveld naar de provincies. Discussie was er over de vraag of en in welke vorm er vervoerregio’s zouden overblijven.
Oorspronkelijk koerste het kabinet af op de instelling van twee grotere openbare lichamen die in de Noordvleugel en de Zuidvleugel als vervoerregio zouden kunnen optreden. De Eerste en Tweede Kamer zagen dat echter niet zitten. Het plan stond te ver af van de oorspronkelijke gedachte achter de vervoerregio. Staatssecretaris Mansveld heeft nu laten weten tegemoet te komen aan deze bezwaren door het ontwerpbesluit dat dit regelt aan te passen.

De Plusregio’s Amsterdam, Rotterdam en Haaglanden mogen een samenwerkingsverband in het leven roepen, die zich uitsluitend bezig houdt met verkeer en vervoer. Die krijgt dan ook concessiebevoegdheid ten aanzien van het openbaar vervoer in de regio, aldus Mansveld in een brief aan de Kamer.

Vooruitlopend hebben Rotterdam en Den Haag deze maand officieel de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag opgericht, waarin 24 gemeenten samenwerken. Het gaat om het gebied dat nu de huidige stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden omvat. ’Met de toekenning van de verkeers- en vervoersgelden aan de 24 samenwerkende gemeenten ondersteunt het Rijk de krachtenbundeling’, aldus een reactie van de Metropoolregio op het besluit van Mansveld.

In een reactie laat de provincie Zuid Holland weten de nieuwe vervoerregio te zien als een samenwerkingsverband ‘dat uitsluitend de verkeer- en vervoertaken voor het openbaar vervoer in het grootstedelijk gebied uitvoert.’

De plannen van Mansveld moeten nog – voor 1 januari 2015 – door het parlement worden goedgekeurd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.