ANWB-leden: geef vrachtwagens eigen rijstrook

Met tien concrete voorstellen hoopt de ANWB iets te doen aan de alsmaar toenemende files. De ideeën om knelpunten op snelwegen op te lossen komen van 12.000 van hun leden. Dinsdag bood de ANWB de voorstellen aan de Tweede Kamer aan. Een punt ontbreekt in de voorstellen: kilometerheffing.

Vrachtwagens een eigen rijstrook geven is het plan waar de ANWB-leden het meest enthousiast over zijn. Zulke stroken heb je nu al op de A16 en de A20 bij Rotterdam. Ook minder variatie in de maximumsnelheid en beter openbaar vervoer op filegevoelige trajecten behoren tot de aanbevelingen.

Aanleiding voor het plan is de toenemende filedruk, en de overtuiging dat meerdere kabinetten te weinig hebben gedaan om die in te perken. De komst van een nieuw kabinet ziet de ANWB als een mooi moment om goed werk te maken van de problemen op veel snelwegen. Leden zijn bewust betrokken bij het opstellen van het plan. Hun perspectief is volgens de ANWB een ‘waardevolle aanvulling op de visie van professionals’.

Fietsen

Andere punten in het filebestrijdingsplan zijn: uitbreiding van het wegennet, investeren in slimme technologie en betere reisinformatie. Als het aan de ANWB-leden ligt wordt bovendien fietsen van en naar het werk meer gestimuleerd. Dat kan bijvoorbeeld door een beter fietspadennet of het fiscaal aantrekkelijker maken om een (elektrische) fiets te kopen. Woon-werkverkeer met de auto in de ochtend- en avondspits moet juist worden ontmoedigd door meer thuiswerken en flexibelere werktijden. Meer politie op de snelweg en beter lering trekken uit verkeersongevallen maken het tien-punten-plan compleet.

Een punt dat ontbreekt in de voorstellen is een of andere vorm van kilometerheffing. Er zijn zeker leden die dat aangedragen hebben. En ook uit eerdere onderzoeken van de ANWB blijkt dat veel leden voor zijn. Maar er is ook een grote groep die tegen is. Met andere woorden, zo concludeert de ANWB: de discussie is voorlopig nog niet beslecht en er moet eerst maar eens grondig onderzoek gedaan worden naar de effecten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.