Auto populairst in België; elektrische fiets wint terrein

Belgen bleven zich afgelopen jaar hoofdzakelijk met de auto verplaatsen. Toch is ook de elektrische fiets in een paar jaar dubbel zo populair geworden. Dit zijn enkele van de belangrijkste resultaten uit de Nationale Verkeersonveiligheidsenquête die het Vias institute voor het zesde jaar op rij hield.

Voor de enquête zijn 6.200 Belgische weggebruikers bevraagd over hun wijze van verplaatsen, over hun onveiligheidsgevoel en het draagvlak voor verschillende verkeersveiligheidsmaatregelen.

De resultaten van het onderzoek maken duidelijk dat Belgen in de eerste plaats rekenen op de auto. 81 procent van alle Belgen heeft in het afgelopen jaar een wagen bestuurd. Hiermee is de wagen met voorsprong het populairste vervoermiddel. Gemiddeld legde de Belg 149 kilometer per week af als autobestuurder en 10 kilometer met fiets.

Fietsen

In bijna elke Vlaamse provincie hebben meer dan de helft van de burgers het afgelopen jaar gefietst. Antwerpen is koploper met 68 procent. Vlaams-Brabant is de provincie waar in Vlaanderen het minst wordt gefietst: 45 procent. In de Waalse provincies ligt het fietsgebruik rond de 25 procent

In totaal gebruikte één op de tien Belgen in het afgelopen jaar een elektrische fiets. Dat is in vergelijking met 2014 een verdubbeling. Dat komt volgens de onderzoekers onder meer door een duidelijk wettelijk kader.

Gebruikers van het openbaar vervoer zijn veruit het talrijkst in Brussel (63 procent), maar ook in de meeste Vlaamse provincies nam 40 à 45 procent wel eens de trein, tram of bus. In Wallonië heeft ongeveer 70 procent van de totale bevolking in het afgelopen jaar geen enkele keer een vorm van openbaar vervoer gebruikt. Het beperkte aanbod is daar de belangrijkste oorzaak van.

Verkeersveiligheid

Lang niet alle Belgen hebben verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan. Ongeveer eenderde van de Belgen geeft toe in de afgelopen maand te hard gereden te hebben. 1 op 10 geeft toe ook gebeld te hebben met de gsm in de hand. Een kwart van de Belgen geeft aan de afgelopen maand gereden te hebben terwijl ze vermoeid waren. 12 procent van de Belgen heeft in de afgelopen maand met de wagen gereden nadat ze alcohol gedronken hebben.

Het onveiligheidsgevoel blijkt voor alle vervoermodaliteiten te stagneren. Voor het openbaar vervoer is er zelfs een kleine stijging in het onveiligheidsgevoel vast te stellen. Dat is opvallend volgens de onderzoekers. In de periode 2012-2016 daalde het aantal verkeersdoden in België van 770 naar 637. Het aantal letselongevallen daalde van 44.234 tot 40.096.

Als mogelijke oorzaak voor het stijgende onveiligheidsgevoel in het OV noemen ze de aanslagen van maart 2016. Ondanks die stijging blijft het OV het vervoermiddel waar de gebruikers zich het veiligst voelen.

Maatregelen

Voor een aantal verkeersveiligheidsmaatregelen is er een groot draagvlak. Zo is ongeveer driekwart van de Belgen voorstander van een verplicht alcoholslot voor recidivisten. Die maatregel wordt in de loop dit jaar van kracht worden. 68 procent wil ook meer alcoholcontroles en 57 procent is voorstander van meer snelheidscontroles.

Voor een aantal maatregelen blijft de tegenstand groot. Dat blijkt onder andere het geval voor een veralgemeende zone 30 in het centrum van steden. 60 procent van de Belgen geeft aan geen voorstander te zijn van deze maatregel. Ook voor een rijbewijs met punten is geen meerderheid, zowel in Vlaanderen als in Wallonië niet.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.