Rijkswaterstaat pompt miljarden in ‘grootste onderhoudsopgave ooit’

Tientallen bruggen, tunnels en viaducten worden de komende jaren onder handen genomen. Rijkswaterstaat noemt het de grootste onderhoudsopgave ooit. De totale investeringen worden geschat op zo’n tien miljard euro, waarbij de nadruk ligt op de provincie Zuid-Holland. Dat heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat woensdag bekendgemaakt.

Veel infrastructuur is aan vervanging toe. De constructies stammen in veel gevallen uit de jaren 50 en 60 en onderhoud is daarom noodzakelijk. ‘Het verkeer is sindsdien verachtvoudigd’, licht verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen toe. ‘Trucks zijn in die periode tot driemaal zo zwaar geworden. De bruggen en tunnels zijn aan het einde van hun levensduur.’

Verduurzamen

In totaal gaat het om zo’n tachtig projecten verspreid over het land. Enkele voorbeelden zijn het vervangen twee beweegbare houten dekken van de Van Brienenoordbrug en het aanbrengen van een nieuwe stalen klep voor de Papendrechtse brug. Ook onder meer de Botlekbrug, de Beneluxtunnel en Haringvlietbrug worden onder handen genomen.

De onderhoudsopgave wordt ook aangegrepen om te verduurzamen en nieuwe technologieën toe te passen. Voorbeelden hiervan zijn het hergebruiken van materiaal, het leggen van stiller asfalt en betere cyber security om aanvallen van hackers tegen te houden. Ook worden de nieuwste technieken toegepast, zodat voorgesorteerd wordt op de komst van slimme voertuigen.

Uitgesmeerd

Rijkswaterstaat spreidt de projecten bewust uit over een flink aantal jaren. De meest urgente plekken worden als eerste aangepakt. Het gaat dan om locaties waar de filedruk het hoogste is en waar regelmatig storingen plaatsvinden. Een exacte planning is er niet, maar de projecten worden in ieder geval uitgesmeerd over de jaren tot 2030.

De bewindsvrouw wijst er op dat de infraprojecten ongetwijfeld zorgen voor verkeershinder. Het onderhoud valt de komende jaren namelijk samen met de aanleg van ruim duizend kilometer extra asfalt.

Dit jaar moet er zo’n 268 kilometer aan nieuwe rijstroken bij komen, werd onlangs bekend. Grote projecten waaraan dit jaar gewerkt wordt zijn: de Rijnlandroute, de Rotterdamsebaan, de Zuidasdok, A10 tussen knooppunten de Nieuwe Meer en Amstel, de A1 tussen Apeldoorn en Azelo en de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.