‘Met MaaS moet je niet afwachten, je moet gewoon ergens beginnen’

Medewerkers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) en het VU Medisch Centrum de mogelijkheid geven met andere vervoersvormen dan de eigen auto te reizen, dat is de insteek van een Mobility as a Service (MaaS)-pilot die BNV Mobility momenteel met verschillende andere partijen uitvoert. Medewerkers enthousiasmeren en goede alternatieve vervoersvormen aanbieden is nog een hele klus, maar lukt steeds beter, zegt directeur Chrétienne Hoek. Je moet volgens haar gewoon beginnen.

Wie bij het Academisch Medisch Centrum en het VU Medisch Centrum werkt, moet in de toekomst de eigen auto thuis kunnen laten. Via een app krijgt wie met de pilot meedoet sinds afgelopen jaar duurzame en goede vervoersalternatieven aangeboden voor zijn zakelijke reis. Deelnemers kunnen onder andere kiezen uit een deelfiets, shuttlebus, openbaar vervoer en deelauto. Ze hebben alle keuze en kunnen gemakkelijk reizen – zeker ook omdat de afrekening achteraf plaatsvindt, direct bij de werkgever.

Rijdende trein

BNV Mobility is een van de betrokken partijen bij de pilot. Het Bredase mobiliteitsadvies-bureau stapte in toen de trein al reed, vertelt directeur Chrétienne Hoek. “In 2015 is door een aantal partijen, waaronder het AMC, Mobilys en Tripmanager, een aanvraag ingediend bij Beter Benutten. Wij zijn eind 2016 ingestapt”. BNV Mobility is onder andere verantwoordelijk voor de hele backoffice, de app en de mobiliteitskaart, legt Hoek uit.

Het bureau heeft hier al redelijk veel ervaring mee. Met hun app TURNN doen ze eigenlijk hetzelfde in de regio Rotterdam: reizigers stimuleren om andere vervoersmiddelen dan de eigen auto te nemen – vooral om files op de snelwegen daar te voorkomen én om duurzamer reizen te stimuleren. Dat doen ze andere met verschillende gedragsveranderingsprogramma’s en door zogenoemde ‘mobiliteitsscans’ bij bedrijven.

Uitdaging

Vorig jaar april is de pilot bij het AMC van start gegaan. Vanaf dat moment is gestart met het werven van deelnemers. Dat was al gelijk een uitdaging, vertelt Hoek. “We vroegen ons af: kunnen we een groep bereiken die veel reist en die hier op vrijwillige basis gebruik van wil gaan maken?”

Inmiddels doen er een kleine 200 werknemers mee. Toch is Hoek niet helemaal tevreden. “Het aantal medewerkers dat de app actief gebruikt is wel iets minder dan we in eerste instantie hadden aangenomen. Een grote groep medewerkers reist niet voldoende frequent en ingesleten reisgewoonten zorgen ervoor dat de transitie wat langzamer verloopt.”

Gebruikers

Het aantal gebruikers is wel tijdens de pilot toegenomen, vertelt Hoek. Onder andere doordat het VUmc zich sinds september aangesloten heeft. Maar het heeft volgens haar ook te maken met groei van bekendheid en vertrouwdheid.

Het niet meer hoeven declareren van hun reis vinden veel mensen fijn

En ook door het goed luisteren naar reizigers en waar nodig aanpassingen maken. Zo heeft BNV Mobility een enquête uitgezet onder alle deelnemers. Zij werden onder andere bevraagd op hun ervaringen en op hun reisgedrag. Hoek schetst enkele uitkomsten: een deelfietssysteem werkt vooral voor wie zelf geen fiets in de buurt heeft, de shuttlebus – die vaker is gaan rijden tussen beide ziekenhuizen – bevalt goed en het niet meer hoeven declareren van de reis vinden veel mensen fijn.

Kosten

Veel goedkoper hoeft het reizen niet per se te worden, benadrukt Hoek. Immers: vooral duurzaamheid en reizigersgemak zijn belangrijke speerpunten van de pilot. Maar belangrijk is volgens haar wel om binnen de bestaande kostenkaders te blijven. Het declaratieproces is in ieder geval een stuk simpeler en goedkoper is geworden, zegt ze. Het AMC heeft laten berekenen, zo vertelt Hoek, dat een declaratie 35 euro aan handelingen kost – van invullen, tot goedkeuren en van inboeken tot betalen. Declareren van reiskosten hoeft in de toekomst mogelijk niet meer, waarmee ook een deel van de handelingskosten vervalt.

MaaS is gewoon doen, concludeert Hoek. “Het domein is erg in beweging en er zijn veel vragen, onder andere rond data-uitwisseling en privacy. Laat die discussies maar lopen, ga met je voeten in de klei staan en bedenk: wat kan ik nu al realiseren?” Deze stelregel houdt zij zelf hoog, en ze communiceert hem ook naar de gemeentes waarmee BNV in gesprek is. Begin gewoon, en geef zelf het goede voorbeeld, dat is het belangrijkste, zegt Hoek. “Het is soms veel minder ingrijpend dan gedacht. Je kunt al heel veel doen binnen de bestaande kaders.”

Op het MaaS Congres van VERKEERSNET gaat Chrètienne Hoek dieper in op de opzet van pilot en op de voorlopige uitkomsten.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Met MaaS moet je niet afwachten, je moet gewoon ergens beginnen' - VerkeersNet

‘Met MaaS moet je niet afwachten, je moet gewoon ergens beginnen’

Medewerkers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) en het VU Medisch Centrum de mogelijkheid geven met andere vervoersvormen dan de eigen auto te reizen, dat is de insteek van een Mobility as a Service (MaaS)-pilot die BNV Mobility momenteel met verschillende andere partijen uitvoert. Medewerkers enthousiasmeren en goede alternatieve vervoersvormen aanbieden is nog een hele klus, maar lukt steeds beter, zegt directeur Chrétienne Hoek. Je moet volgens haar gewoon beginnen.

Wie bij het Academisch Medisch Centrum en het VU Medisch Centrum werkt, moet in de toekomst de eigen auto thuis kunnen laten. Via een app krijgt wie met de pilot meedoet sinds afgelopen jaar duurzame en goede vervoersalternatieven aangeboden voor zijn zakelijke reis. Deelnemers kunnen onder andere kiezen uit een deelfiets, shuttlebus, openbaar vervoer en deelauto. Ze hebben alle keuze en kunnen gemakkelijk reizen – zeker ook omdat de afrekening achteraf plaatsvindt, direct bij de werkgever.

Rijdende trein

BNV Mobility is een van de betrokken partijen bij de pilot. Het Bredase mobiliteitsadvies-bureau stapte in toen de trein al reed, vertelt directeur Chrétienne Hoek. “In 2015 is door een aantal partijen, waaronder het AMC, Mobilys en Tripmanager, een aanvraag ingediend bij Beter Benutten. Wij zijn eind 2016 ingestapt”. BNV Mobility is onder andere verantwoordelijk voor de hele backoffice, de app en de mobiliteitskaart, legt Hoek uit.

Het bureau heeft hier al redelijk veel ervaring mee. Met hun app TURNN doen ze eigenlijk hetzelfde in de regio Rotterdam: reizigers stimuleren om andere vervoersmiddelen dan de eigen auto te nemen – vooral om files op de snelwegen daar te voorkomen én om duurzamer reizen te stimuleren. Dat doen ze andere met verschillende gedragsveranderingsprogramma’s en door zogenoemde ‘mobiliteitsscans’ bij bedrijven.

Uitdaging

Vorig jaar april is de pilot bij het AMC van start gegaan. Vanaf dat moment is gestart met het werven van deelnemers. Dat was al gelijk een uitdaging, vertelt Hoek. “We vroegen ons af: kunnen we een groep bereiken die veel reist en die hier op vrijwillige basis gebruik van wil gaan maken?”

Inmiddels doen er een kleine 200 werknemers mee. Toch is Hoek niet helemaal tevreden. “Het aantal medewerkers dat de app actief gebruikt is wel iets minder dan we in eerste instantie hadden aangenomen. Een grote groep medewerkers reist niet voldoende frequent en ingesleten reisgewoonten zorgen ervoor dat de transitie wat langzamer verloopt.”

Gebruikers

Het aantal gebruikers is wel tijdens de pilot toegenomen, vertelt Hoek. Onder andere doordat het VUmc zich sinds september aangesloten heeft. Maar het heeft volgens haar ook te maken met groei van bekendheid en vertrouwdheid.

Het niet meer hoeven declareren van hun reis vinden veel mensen fijn

En ook door het goed luisteren naar reizigers en waar nodig aanpassingen maken. Zo heeft BNV Mobility een enquête uitgezet onder alle deelnemers. Zij werden onder andere bevraagd op hun ervaringen en op hun reisgedrag. Hoek schetst enkele uitkomsten: een deelfietssysteem werkt vooral voor wie zelf geen fiets in de buurt heeft, de shuttlebus – die vaker is gaan rijden tussen beide ziekenhuizen – bevalt goed en het niet meer hoeven declareren van de reis vinden veel mensen fijn.

Kosten

Veel goedkoper hoeft het reizen niet per se te worden, benadrukt Hoek. Immers: vooral duurzaamheid en reizigersgemak zijn belangrijke speerpunten van de pilot. Maar belangrijk is volgens haar wel om binnen de bestaande kostenkaders te blijven. Het declaratieproces is in ieder geval een stuk simpeler en goedkoper is geworden, zegt ze. Het AMC heeft laten berekenen, zo vertelt Hoek, dat een declaratie 35 euro aan handelingen kost – van invullen, tot goedkeuren en van inboeken tot betalen. Declareren van reiskosten hoeft in de toekomst mogelijk niet meer, waarmee ook een deel van de handelingskosten vervalt.

MaaS is gewoon doen, concludeert Hoek. “Het domein is erg in beweging en er zijn veel vragen, onder andere rond data-uitwisseling en privacy. Laat die discussies maar lopen, ga met je voeten in de klei staan en bedenk: wat kan ik nu al realiseren?” Deze stelregel houdt zij zelf hoog, en ze communiceert hem ook naar de gemeentes waarmee BNV in gesprek is. Begin gewoon, en geef zelf het goede voorbeeld, dat is het belangrijkste, zegt Hoek. “Het is soms veel minder ingrijpend dan gedacht. Je kunt al heel veel doen binnen de bestaande kaders.”

Op het MaaS Congres van VERKEERSNET gaat Chrètienne Hoek dieper in op de opzet van pilot en op de voorlopige uitkomsten.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.