Elektrische deelauto krijgt hoofdrol in nieuwbouwprojecten in zeven grote steden

In zeven steden worden de komende drie jaar woningbouwprojecten opgeleverd waar elektrische deelauto’s een grote rol hebben. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) bekrachtigt dit maandag in een zogenoemde City Deal met de betreffende steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn. De projecten moeten leiden tot minder uitstoot, goedkopere woningen, een slimmer energiesysteem én meer ruimte voor groen of kinderspeelplaatsen.

De ondertekening van de City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ is het startpunt voor een driejarig programma. Hierin willen de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, de zeven steden en verschillende grote private partijen samen ervaring op met het delen van elektrische auto’s in combinatie met door woningen opgewekte zonne-energie. Door de opgedane kennis te delen, kunnen innovaties vervolgens voor meer bouwprojecten in Nederland worden ingezet.

5.000 woningen

In elke stad doen de komende drie jaar minimaal twee bouwprojecten mee, laten de ministeries weten. In totaal gaat het om de oplevering van meer dan 5.000 woningen en 200 elektrische deelauto’s. Door de introductie van deelauto’s zijn veel minder parkeerplaatsen nodig, wat de woningen beter betaalbaar maakt. De energie voor de elektrische deelauto’s wordt opgewekt met zonnepanelen en in een aantal projecten gaat de accu van de auto’s een rol spelen bij de energievoorziening in de wijk. Zo kunnen stilstaande auto’s straks als onderdeel van een slimme laadinfrastructuur overtollige energie opslaan voor later gebruik.

De betrokken partijen verwachten veel van het project. Door minder parkeerplaatsen aan te leggen ontstaat er ruimte voor meer groen, meer kinderspeelplaatsen of voor extra fietsparkeerplekken, stellen ze. Daarnaast nemen mensen die auto’s delen volgens hen eerder de fiets of bus in plaats van de auto. En, benadrukken ze, de elektrische auto’s stoten niets uit. Dit alles moet een positieve bijdrage leveren aan de leefomgeving en luchtkwaliteit.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Elektrische deelauto krijgt hoofdrol in nieuwbouwprojecten in zeven grote steden”

Jaap Boomsma|16.02.18|13:26

Klopt allemaal..Ook de stelling dat door de 200 deelauto,s beschikbaar te stellen op 5000 woningen daardoor meer van metro tram of bus gebruik gemaakt word.
Immers als al die mensen om 7 of 8 uur naar hun werk willen klopt dat.
Om het geheel te volmaken mis ik nog het streven de woningen veel goedkoper te maken door het laten vervallen van de liften,wat weer de algemene gezondheid bevordert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.