‘We stellen asfalt niet meer centraal, maar de gebruiker’

Mobiliteit is geen onderwerp dat alleen in de landelijke en provinciale politiek behandeld wordt. Wethouders hebben vaak een duidelijke zienswijze op de bereikbaarheid en het vervoer van hun stad. Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart delen verschillende wethouders hun visie op mobiliteit. Vandaag Mario Jacobs, wethouder Verkeer in Tilburg (GroenLinks).

De gemeente Tilburg heeft in de afgelopen jaren al een flinke stap gezet op het gebied van mobiliteit, denkt GroenLinks-wethouder Mario Jacobs. Eerder werd namelijk vooral gewerkt met een mobiliteitsplan dat uitging van blauwdrukken, maar nu zijn adaptiviteit en wendbaarheid de sleutelwoorden.

“We willen mobiliteit verslimmen”, aldus de wethouder. “Het centrale punt daarbij is dat we asfalt niet langer centraal stellen, maar de gebruiker. Mobiliteit is een middel. Het gaat om de reiziger die van A naar B wil komen en met name waarom.” Dit betekent onder andere dat met name in de binnenstad meer ruimte wordt gegeven aan de voetganger en dat de gemeente volop wil inzetten op snelfietspaden. Schoon en snel zijn belangrijke thema’s voor mobiliteit.

Flinke uitdaging

Jacobs stelt dat mobiliteit nu een flinke uitdaging vormt omdat die flink aan het veranderen is. Hij schetst het voorbeeld van parkeergarages, die momenteel nog midden in de stad gebouwd worden. Maar de vraag is of dat nog wel een slimme keuze is als er zelfrijdende auto’s komen. ”Dit soort ontwikkelingen hebben een enorme impact. Daarom hebben we nu een wendbare agenda en zijn we voorzichtig met plannen voor veertig jaar.”

Jacobs gelooft dat Mobility as a Service (MaaS) op lange termijn toonaangevend wordt voor de mobiliteit. Daarbij erkent hij dat de omslag naar deze nieuwe vervoersvormen met schokken verloopt. “Er zijn mensen die willen vasthouden aan het oude en er zijn mensen die het nieuwe omarmen. Daartussen zit een transitieperiode. Daarom moeten we elk jaar opnieuw onze agenda herijken.”

Verkeersveiligheid

De grootste uitdaging voor mobiliteit in Tilburg is de verkeersveiligheid. Het centrum van de Brabantse stad is namelijk omringd door de Cityring. Het centrum is echter aan het groeien. De drukke weg rondom het huidige centrum wordt nu gezien als een barrière. “Dit is op de korte termijn echt een van onze grootste uitdagingen”, aldus de wethouder.

Verder poogt de gemeente Tilburg de loop- en fietsroutes naar scholen veiliger te maken. Daarbij wordt samengewerkt met kinderen zelf, die gevraagd worden naar hun mening. Jacobs: “Dit biedt hele interessante perspectieven. Je ziet dat kinderen hindernissen noemen die wij helemaal niet zien en andersom.”

Virtual reality

In de ambitie om mobiliteit te verslimmen, gaat de gemeente aan de slag met het gebruik van virtual reality. Veilig Verkeer Nederland en Interpolis werken aan een verkeerstraining, waarbij kinderen via virtual reality leren omgaan met verkeersveiligheid. Door ze te laten oefenen met levensechte situaties, wordt het verkeer veiliger. Dit wil de gemeente met Interpolis verder uitbouwen. Ook snelfietspaden worden virtueel beproefd. Jacobs: “Dit past bij onze nieuwe aanpak.”

Lees ook de andere afleveringen van deze serie:
Frits Huis (Leefbaar Almere, Almere): ‘Ik ben erg enthousiast over onze nieuwe metro-achtige busdienst’
John Aarts (VVD, Maastricht): ‘Ondertunneling A2 in Maastricht grootste verkeersproject in tweeduizend jaar’
Pieter Litjens, (VVD, Amsterdam): ‘We moeten flink investeren in openbaar vervoer’

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.