‘We moeten flink investeren in openbaar vervoer’

Mobiliteit is geen onderwerp dat alleen in de landelijke en provinciale politiek behandeld wordt. Wethouders hebben vaak een duidelijke zienswijze op de bereikbaarheid en het vervoer van hun stad. Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart delen verschillende wethouders hun visie op mobiliteit. Vandaag de laatste: Pieter Litjens, wethouder Verkeer en Vervoer in Amsterdam voor de VVD.

Litjens roept op tot investeringen in het openbaar vervoer, zoals in lightrail en metro. Volgens de Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer worden in de komende twintig jaar een kwart miljoen woningen in regio Amsterdam bijgebouwd en een tijdige investering van tientallen miljarden is nodig om te voorkomen dat iedereen voor de auto kiest.

Noodzaak

“De vernieuwde populariteit van de steden zorgt voor nieuwe banen, die weer zorgen voor nieuwe ontwikkelingen en voor welvaart in Nederland.” Dat betekent een noodzaak voor nieuwe woningbouw. Litjens voegt toe dat de huidige infrastructuur en de politiek heel erg gericht zijn op de positie van de auto. “We hebben maar beperkte ruimte in de stad. Maar autoverkeer is een ruimte-inefficiënte vervoersvorm in de binnenstad.”

“We hebben in Amsterdam een toename gezien in reizigers van 6 procent. Het piept en het kraakt. Het OV rijdt als een trein, wat mij betreft. Maar als je die extra aanwas wil opvangen, moet je fors investeren. Daar moet de discussie over gaan. Het gaat er niet om of de auto zijn dominante rol moet behouden. Als we tot de conclusie komen dat we een verschuiving van mobiliteit ten gunste van openbaar vervoer willen realiseren, moet er een tandje bijgeschakeld worden. Hoe doen we dat, daar moet het over gaan.”

Verleden

Litjens trekt lessen uit het verleden. Tijdens de Vinex-periode werden hoogwaardige openbaar vervoer-verbindingen beloofd, terwijl die er nog niet liggen. “In die wijken hebben ze nu twee auto’s per huis en zijn de groene perkjes omgekapt voor extra parkeerplaatsen.” Hij benadrukt dat hij chargeert, maar dat doet hij om aan te geven dat het in de toekomst anders moet: eerst goed OV aanleggen, daarna oplevering van de huizen.

En die huizen zullen er komen. “Tegen het jaar 2040 worden er 150.000 woningen bijgebouwd in Amsterdam. In de metropool zijn het 250.000.” En daarom moet er op tijd worden besloten om hoogwaardig openbaar vervoer te realiseren, zegt Litjens.

IJ-trein

Hij noemt als voorbeeld de wijk IJburg, waar er de komende tien jaar ongeveer 12.000 woningen gebouwd gaan worden. “Het openbaar vervoer barst al uit zijn voegen. Tram 26, ook wel bekend als de IJ-trein, is de drukste lijn van Amsterdam. We moeten ervoor zorgen dat de IJtrein doorgetrokken is, op het moment dat die nieuwe huizen worden opgeleverd.” Afgelopen week werd bekend dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat flink wil investeren in de bereikbaarheid van de regio.

Litjens heeft ook al een verlanglijstje aan projecten waar dit geld aan zou moeten worden besteed, zoals een hoogfrequente metro- of lightrailverbinding van Amsterdam naar Schiphol. Op Amsterdam Zuid is er behoefte aan een vijfde en zesde perron, om eventuele extra treinen of metro’s te kunnen accommoderen. En ook een Oost/Westlijn, ter aanvulling van de Noord/Zuidlijn, staat op het lijstje.

Lees ook de andere afleveringen van deze serie:
Mario Jacobs (GroenLinks, Tilburg): ‘We stellen asfalt niet meer centraal, maar de gebruiker’
Frits Huis (Leefbaar Almere, Almere): ‘Ik ben erg enthousiast over onze nieuwe metro-achtige busdienst’
John Aarts (VVD, Maastricht): ‘Ondertunneling A2 in Maastricht grootste verkeersproject in tweeduizend jaar’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.