Navya, Europese Commissie

Europese Commissie wil Europa marktleider autonoom vervoer maken

Bron: Europese Unie

De Europese Commissie heeft een strategie opgesteld met als doel dat Europa de leiding neemt in de wereldmarkt voor volledig zelfrijdende systemen. De plannen maken onderdeel uit van het derde mobiliteitspakket van de Europese Commissie, dat is gericht op veilige, schone en ‘connected’ mobiliteit.

In ruwweg de komende tien jaar moet autonoom rijden op bepaalde vlakken in de praktijk gaan plaatsvinden. De Europese Commissie denkt dan aan vrachtauto’s in colonne (truck platooning) op de snelweg en aan langzaam rijdende voertuigen als vuilniswagens in steden. Vanaf ongeveer 2030 moet dan de stap naar volledig autonome mobiliteit worden gezet.

Voor connectiviteit moet er al op kortere termijn het nodige veranderen. Vanaf volgend jaar moeten nieuwe voertuigen zo veel mogelijk kunnen communiceren met elkaar en hun omgeving. In 2022 moeten alle nieuwe voertuigen met internet verbonden zijn. Europa zal investeren in onderzoek en nieuwe wetgeving om de uitvoering van alle plannen daadwerkelijk mogelijk te maken.

Veiliger, schoner, goedkoper

De nieuwe strategie gaat uit van een andere manier van samenwerken tussen weggebruikers. Dat kan in potentie enorme voordelen voor de mobiliteit als geheel met zich meebrengen, denkt de commissie. Vervoer wordt dan niet alleen veiliger en schoner, maar ook goedkoper en beter toegankelijk voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

Lees dit artikel verder op Zelfrijdend Vervoer, een titel van VERKEERSNET-uitgever ProMedia Group.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese Commissie wil Europa marktleider autonoom vervoer maken - VerkeersNet
Navya, Europese Commissie

Europese Commissie wil Europa marktleider autonoom vervoer maken

Bron: Europese Unie

De Europese Commissie heeft een strategie opgesteld met als doel dat Europa de leiding neemt in de wereldmarkt voor volledig zelfrijdende systemen. De plannen maken onderdeel uit van het derde mobiliteitspakket van de Europese Commissie, dat is gericht op veilige, schone en ‘connected’ mobiliteit.

In ruwweg de komende tien jaar moet autonoom rijden op bepaalde vlakken in de praktijk gaan plaatsvinden. De Europese Commissie denkt dan aan vrachtauto’s in colonne (truck platooning) op de snelweg en aan langzaam rijdende voertuigen als vuilniswagens in steden. Vanaf ongeveer 2030 moet dan de stap naar volledig autonome mobiliteit worden gezet.

Voor connectiviteit moet er al op kortere termijn het nodige veranderen. Vanaf volgend jaar moeten nieuwe voertuigen zo veel mogelijk kunnen communiceren met elkaar en hun omgeving. In 2022 moeten alle nieuwe voertuigen met internet verbonden zijn. Europa zal investeren in onderzoek en nieuwe wetgeving om de uitvoering van alle plannen daadwerkelijk mogelijk te maken.

Veiliger, schoner, goedkoper

De nieuwe strategie gaat uit van een andere manier van samenwerken tussen weggebruikers. Dat kan in potentie enorme voordelen voor de mobiliteit als geheel met zich meebrengen, denkt de commissie. Vervoer wordt dan niet alleen veiliger en schoner, maar ook goedkoper en beter toegankelijk voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

Lees dit artikel verder op Zelfrijdend Vervoer, een titel van VERKEERSNET-uitgever ProMedia Group.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.