Tekort aan daadkracht en financiën belemmeren verbetering mobiliteit

Gebrek aan bestuurlijke daadkracht en financiën staan een verbetering van mobiliteit in de weg. En bij de vraag wie het voortouw moet nemen om samenwerking tussen overheden te verbeteren, wijzen ze naar elkaar. Dat blijkt uit een enquête van advies- en ingenieurbureau Arcadis en vakblad Binnenlands Bestuur onder ruim 650 (beleids-)ambtenaren, bestuurders en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven.

Meer dan de helft van de gemeenten geeft op dit moment geen ruimte in hun beleid voor duurzame mobiliteit bij investeringen in stedelijke ontwikkeling, blijkt verder uit het onderzoek. Er is behoefte aan nieuwe financiële maatregelen voor een versnelling van de groei in duurzame mobiliteit, stelt Arnoud Neidig, expert verkeer en vervoer bij Arcadis.

Vooraan

“Ik verwacht dat je meer automobilisten in de trein en op de fiets krijgt als je complete bereikbaarheidsovereenkomsten sluit, waarbij je zorgt dat het OV beter aansluit op kantoorparken en bedrijventerreinen”, zegt hij in een toelichting op het onderzoek. Gemeenten en ontwikkelaars staan hiervoor volgens hem vooraan. “Zo’n ontwikkeling zorgt voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers in de stad. Daardoor verbetert niet alleen de vitaliteit van die wijken, maar geef je ook een impuls aan een gezonde levensstijl.”

Uit het onderzoek blijkt verder dat een groot deel van de ondervraagden komende jaren een afname van de bereikbaarheid in de eigen regio verwacht. Driekwart van de ondervraagden meent dat de regionale duurzaamheidsdoelen hierdoor in gevaar komen. Op dit moment is een meerderheid tevreden tot zeer tevreden over de bereikbaarheid van de eigen regio.

Potentieel gevaar

Neidig ziet hierin een potentieel gevaar. “Als er geen daadkracht is en de bereikbaarheid verslechtert, heeft dat grote gevolgen. Ik roep daarom de minister van Infrastructuur en Waterstaat op om hier regie op te nemen voor het te laat is. Met één integraal mobiliteitsplan voor in elk geval de Randstad en de groeiregio’s kunnen we de intensievere mobiliteit in goede banen leiden.”

In het onderzoek komt ook naar voren dat de meerderheid van de respondenten verwacht dat het autobezit groeit of gelijk blijft. Dit terwijl veel experts denken dat het autobezit juist afneemt door toename van de deeleconomie. Eveneens een meerderheid denkt niet dat de zelfrijdende auto zich daadwerkelijk binnen vier jaar aandient.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.