MaaS in beeld gebracht. BEELD ministerie van IenW

Aanbesteding MaaS-pilots start, overheden dragen 20 miljoen bij

MaaS in beeld gebracht. BEELD ministerie van IenW

Het ministerie van Infrastructuur en verschillende regionale overheden dragen 20 miljoen euro bij aan de opstartkosten voor de zeven pilots met Mobility as a Service (MaaS). Ook is de aanbesteding van de pilots gestart. Dit schrijven minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer.

Partijen kunnen zich nu aanmelden voor de zogenoemde ‘pre-competitieve fase’. Hierin worden ze uitgedaagd om “aan te geven wat hun MaaS-expertise behelst”. Ook worden ze opgedragen om in een essay toe te lichten “waarom zij MaaS-dienstverlener zijn en hoe zij de toekomst voor zich zien.” Tenslotte worden ze “nadrukkelijk gevraagd om feedback op de standaarden en het concept-aanbestedingsdocument”. Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven nodigen naast grote gevestigde partijen ook specifiek nieuwe innovatieve bedrijven aan.

Het idee is vervolgens dat de partijen elkaar beter leren kennen en eventueel consortia gaan vormen. Het ministerie wil ook met deze partijen in gesprek over onder meer het “vaststellen van standaarden voor data-uitwisseling en de concept-uitvraag voor de raamovereenkomst”.

Tweede stap

“De tweede stap is om bedrijven en/of consortia te selecteren die geschikt zijn om een van de pilots uit te voeren”, schrijven de bewindspersonen verder in de brief. “Hiervoor besteedt IenW, mede namens de regionale overheden, een raamovereenkomst aan.”

Dat de regio’s en het ministerie zeven MaaS-pilots willen lanceren, werd eind vorig jaar bekend. Het gaat om experimenten in verschillende regio’s en met verschillende aandachtsgebieden, werd duidelijk tijdens de marktconsultatie. Gekeken wordt bijvoorbeeld hoe MaaS het platteland van Groningen en Drenthe bereikbaar kan houden en of bewoners van de Utrechtse vinex-wijk Leidsche Rijn te porren zijn voor het MaaS.

Toegesneden reisadvies

MaaS is een nieuw mobiliteitsconcept en staat voor het idee dat reizigers heel eenvoudig via één of meerdere apps trips met tal van modaliteiten kunnen plannen, boeken en betalen. Zij krijgen als het ware een op maat toegesneden reisadvies. Van deur tot deur reizen wordt zo nog veel makkelijker – zo makkelijk zelfs dat sommigen zeggen dat reizigers geen eigen auto of fiets meer nodig hebben. Vandaar ook dat ‘service’ in MaaS: mobiliteit wordt een dienst, in plaats van iets dat je bezit. Dat is de reden dat velen MaaS zien als oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen in verschillende steden.

De pilots moeten over tal van zaken duidelijkheid verschaffen. Bijvoorbeeld hoe vervoersaanbieders en MaaS-dienstverleners data gaan uitwisselen met elkaar en of de huidige wet- en regelgeving voldoende is. Maar ook of mensen echt anders gaan reizen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanbesteding MaaS-pilots start, overheden dragen 20 miljoen bij - VerkeersNet
MaaS in beeld gebracht. BEELD ministerie van IenW

Aanbesteding MaaS-pilots start, overheden dragen 20 miljoen bij

MaaS in beeld gebracht. BEELD ministerie van IenW

Het ministerie van Infrastructuur en verschillende regionale overheden dragen 20 miljoen euro bij aan de opstartkosten voor de zeven pilots met Mobility as a Service (MaaS). Ook is de aanbesteding van de pilots gestart. Dit schrijven minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer.

Partijen kunnen zich nu aanmelden voor de zogenoemde ‘pre-competitieve fase’. Hierin worden ze uitgedaagd om “aan te geven wat hun MaaS-expertise behelst”. Ook worden ze opgedragen om in een essay toe te lichten “waarom zij MaaS-dienstverlener zijn en hoe zij de toekomst voor zich zien.” Tenslotte worden ze “nadrukkelijk gevraagd om feedback op de standaarden en het concept-aanbestedingsdocument”. Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven nodigen naast grote gevestigde partijen ook specifiek nieuwe innovatieve bedrijven aan.

Het idee is vervolgens dat de partijen elkaar beter leren kennen en eventueel consortia gaan vormen. Het ministerie wil ook met deze partijen in gesprek over onder meer het “vaststellen van standaarden voor data-uitwisseling en de concept-uitvraag voor de raamovereenkomst”.

Tweede stap

“De tweede stap is om bedrijven en/of consortia te selecteren die geschikt zijn om een van de pilots uit te voeren”, schrijven de bewindspersonen verder in de brief. “Hiervoor besteedt IenW, mede namens de regionale overheden, een raamovereenkomst aan.”

Dat de regio’s en het ministerie zeven MaaS-pilots willen lanceren, werd eind vorig jaar bekend. Het gaat om experimenten in verschillende regio’s en met verschillende aandachtsgebieden, werd duidelijk tijdens de marktconsultatie. Gekeken wordt bijvoorbeeld hoe MaaS het platteland van Groningen en Drenthe bereikbaar kan houden en of bewoners van de Utrechtse vinex-wijk Leidsche Rijn te porren zijn voor het MaaS.

Toegesneden reisadvies

MaaS is een nieuw mobiliteitsconcept en staat voor het idee dat reizigers heel eenvoudig via één of meerdere apps trips met tal van modaliteiten kunnen plannen, boeken en betalen. Zij krijgen als het ware een op maat toegesneden reisadvies. Van deur tot deur reizen wordt zo nog veel makkelijker – zo makkelijk zelfs dat sommigen zeggen dat reizigers geen eigen auto of fiets meer nodig hebben. Vandaar ook dat ‘service’ in MaaS: mobiliteit wordt een dienst, in plaats van iets dat je bezit. Dat is de reden dat velen MaaS zien als oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen in verschillende steden.

De pilots moeten over tal van zaken duidelijkheid verschaffen. Bijvoorbeeld hoe vervoersaanbieders en MaaS-dienstverleners data gaan uitwisselen met elkaar en of de huidige wet- en regelgeving voldoende is. Maar ook of mensen echt anders gaan reizen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.