Nieuwe coalitie Rotterdam: extra stadsbrug en metrolijn

Een derde stadsbrug, een extra metrolijn en het uitfaseren van de milieuzone – het zijn enkele plannen van het nieuwe college in Rotterdam. VVD, D66, Groenlinks, PvdA, CDA en ChristenUnie-SGP presenteerden dinsdag hun plannen.

De milieuzone wordt uitgefaseerd in twee stappen, schrijven de partijen in hun akkoord. “Benzineauto’s van vóór 1992 worden per direct weer toegelaten. Voor dieselauto’s van vóór 2001 wordt de milieuzone op 1 januari 2020 opgeheven. De milieuzone voor vrachtverkeer in de binnenstad en op de ’s-Gravendijkwal blijft van kracht.” Het effect van minder binnenstedelijk verkeer op de luchtkwaliteit wordt gemonitord.

Metrolijn

Het stadsbestuur neemt ook het besluit tot het laten bouwen van een derde stadsbrug. En voor 2020 moet er een plan liggen voor een metrolijn die Kralingse Zoom, Feyenoord City en Zuidplein met elkaar verbindt. Om het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets te stimuleren, investeert de coalitie komende jaren in voorzieningen voor fietsparkeren bij OV-knooppunten en stedelijke regionale fietsverbindingen.

“Slimmere verkeerslichten moeten zorgen voor een betere stedelijke verkeersregie”, schrijven de partijen verder. “En er wordt geïnvesteerd in uitbreiding van P&R-voorzieningen.” Doorgaand en passerend verkeer, worden zoveel mogelijk over de ringwegen om de stad gestuurd. Slimme technologieën en een verkeerscirculatieplan moeten daarbij helpen. In de wijken waar de parkeerdruk het hoogst is (Blijdorp, Bergpolder en de Provenierswijk) komen meer parkeerplaatsen en hoogwaardig groen.

In beroep

Overigens bepaalde de Raad van State nog dat de Rotterdamse millieuzone weer volledig van kracht moet worden. Dat betekent dat de gemeente Rotterdam dus weer benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mag weren uit het centrum van de stad, naast dieselauto’s van voor 2001 die al geweerd worden. Een groot aantal eigenaren van oudere benzineauto’s was eerder bij de rechtbank in beroep gegaan tegen het besluit.

De rechter oordeelde vorig jaar dat de voordelen van het weren van deze auto’s uit het centrum niet in verhouding staan tot de economische belangen van de eigenaren van die auto’s. Maar de Raad van State oordeelde uiteindelijk toch anders. Het gemeentebestuur zou de belangen juist wel goed hebben afgewogen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe coalitie Rotterdam: extra stadsbrug en metrolijn - VerkeersNet

Nieuwe coalitie Rotterdam: extra stadsbrug en metrolijn

Een derde stadsbrug, een extra metrolijn en het uitfaseren van de milieuzone – het zijn enkele plannen van het nieuwe college in Rotterdam. VVD, D66, Groenlinks, PvdA, CDA en ChristenUnie-SGP presenteerden dinsdag hun plannen.

De milieuzone wordt uitgefaseerd in twee stappen, schrijven de partijen in hun akkoord. “Benzineauto’s van vóór 1992 worden per direct weer toegelaten. Voor dieselauto’s van vóór 2001 wordt de milieuzone op 1 januari 2020 opgeheven. De milieuzone voor vrachtverkeer in de binnenstad en op de ’s-Gravendijkwal blijft van kracht.” Het effect van minder binnenstedelijk verkeer op de luchtkwaliteit wordt gemonitord.

Metrolijn

Het stadsbestuur neemt ook het besluit tot het laten bouwen van een derde stadsbrug. En voor 2020 moet er een plan liggen voor een metrolijn die Kralingse Zoom, Feyenoord City en Zuidplein met elkaar verbindt. Om het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets te stimuleren, investeert de coalitie komende jaren in voorzieningen voor fietsparkeren bij OV-knooppunten en stedelijke regionale fietsverbindingen.

“Slimmere verkeerslichten moeten zorgen voor een betere stedelijke verkeersregie”, schrijven de partijen verder. “En er wordt geïnvesteerd in uitbreiding van P&R-voorzieningen.” Doorgaand en passerend verkeer, worden zoveel mogelijk over de ringwegen om de stad gestuurd. Slimme technologieën en een verkeerscirculatieplan moeten daarbij helpen. In de wijken waar de parkeerdruk het hoogst is (Blijdorp, Bergpolder en de Provenierswijk) komen meer parkeerplaatsen en hoogwaardig groen.

In beroep

Overigens bepaalde de Raad van State nog dat de Rotterdamse millieuzone weer volledig van kracht moet worden. Dat betekent dat de gemeente Rotterdam dus weer benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mag weren uit het centrum van de stad, naast dieselauto’s van voor 2001 die al geweerd worden. Een groot aantal eigenaren van oudere benzineauto’s was eerder bij de rechtbank in beroep gegaan tegen het besluit.

De rechter oordeelde vorig jaar dat de voordelen van het weren van deze auto’s uit het centrum niet in verhouding staan tot de economische belangen van de eigenaren van die auto’s. Maar de Raad van State oordeelde uiteindelijk toch anders. Het gemeentebestuur zou de belangen juist wel goed hebben afgewogen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.