Intelligente verkeerslichten verbeteren doorstroming autoverkeer

Er worden vanaf september intelligente verkeerslichten geïnstalleerd op de N201 tussen Uithoorn en Vreeland. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de doorstroming van het autoverkeer op deze weg met 25 procent verbetert als er slimme verkeerslichten worden geplaatst. Dat hebben simulatietesten van Goedopweg uitgewezen. 

De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, Rijkswaterstaat, U15 – hetnetwerk van werkgevers in de regio – en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken in Goedopweg samen aan een goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht. Daarvoor hebben ze nu gekeken naar de inzet van intelligente verkeerslichten. Die lichten kunnen aankomend verkeer via apps en navigatiesystemen herkennen en zijn in staat om te reageren op de actuele verkeersdrukte.

Simulatietesten

De simulatietesten moesten inzicht geven in de mogelijke voordelen hiervan. Op basis van de huidige verkeersdrukte in de ochtend- en avondspits is gemeten wat de wachttijden zijn met de huidige verkeerslichten en wat de intelligente verkeerslichten hieraan kunnen verbeteren. Daaruit bleek dat de wachttijd in de ochtendspits 15 procent kan verminderen en zelfs 25 procent in de avondspits.

Dit komt met name omdat de intelligente verkeerslichten op de elf kruispunten beter op elkaar afgestemd worden, waardoor deze kunnen anticiperen op aankomend verkeer. Auto’s hoeven daardoor minder vaak te starten en te stoppen. De grootste winst voor de wachttijd wordt naar verwachting bereikt ter hoogte van het kruispunt N201 – Hofland bij hotel Mijdrecht. Bovendien vermindert een slim verkeerslicht hier in de avondspits de filevorming vanuit Uithoorn richting Hofland aanzienlijk.

Eerste resultaten

Vanwege de positieve resultaten van de simulatie, zullen de eerste verkeerslichten vanaf september geïnstalleerd worden, waarna Goedopweg de concrete effecten op de doorstroming in de praktijk blijf testen. “Ik ben blij met de eerste resultaten”, aldus Dennis Straat, gedeputeerde mobiliteit bij de provincie Utrecht. “Die maken aannemelijk dat intelligente verkeerslichten de doorstroming op de drukke N201 gewoonweg verbeteren en zorgen voor minder vervuiling en geluidsoverlast. Deze voordelen moeten we snel in de praktijk gaan behalen.”

In totaal worden er in de regio Utrecht meer dan honderd intelligente verkeerslichten geplaatst en verbonden met de regionale verkeerscentrale. Verder start Goedopweg in oktober een pilot om op de N201 aan te tonen dat het mogelijk is om lokaal vrachtverkeer beter te laten doorstromen. Dit gebeurt door een speciale app toe te voegen aan de boordapparatuur van vrachtwagens van Brouwer Transport. Intelligente verkeerslichten kunnen hierdoor de vrachtwagens zien aankomen en vervolgens de groentijd verlengen, om zo start- en stopbewegingen te beperken, de CO2-uitstoot terug te dringen en geluidsoverlast te verminderen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.