Ingezette groei van aantal autokilometers zet niet door

Nederlandse personenauto’s maakten vorig iets jaar meer kilometers dan het jaar ervoor. Maar de in 2016 ingezette groei zet niet door. Elektrisch aangedreven auto’s legden vorig jaar 20 procent meer kilometers af. Tegelijk zijn deze auto’s fors minder populair geworden in het bedrijfsleven. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2016 steeg het aantal kilometers dat Nederlandse personenauto’s aflegden nog fors: 2,2 procent meer dan in 2015. CBS-onderzoekers noemden het “de grootste groei in deze eeuw”. Maar deze groei zet niet door. Het ging vorig jaar ‘maar’ om 0,4 procent. In totaal gaat het alsnog om 119,1 miljard kilometer.

Het waren de bedrijfsauto’s die voor de lichte groei in kilometers zorgden. Zij reden 2 procent meer, terwijl de afgelegde particuliere auto-kilometers vrijwel gelijk zijn gebleven. Bijna 79 procent van het totale aantal personenauto-kilometers werd gereden door particuliere personenauto’s, de rest door auto’s op naam van een bedrijf.

Diesel

Het aantal particuliere personenauto’s nam in 2017 toe met 2 procent. Maar per auto werd minder gereden: het gemiddelde jaarkilometrage daalde met 2 procent, naar ruim 11,6 duizend kilometer. Het totaal aantal kilometers afgelegd door particuliere personenauto’s bleef daardoor vrijwel gelijk.

63 procent van alle afgelegde kilometers werd gereden met auto’s op benzine. Vergeleken met een jaar eerder is dat 1 procent meer. Deze toename komt vooral doordat bedrijfsauto’s meer kilometers op benzine hebben gemaakt. Dieselauto’s, goed voor 29 procent van de afgelegde kilometers, reden daarentegen 2 procent minder.

Vooral bedrijfsdiesels maakten minder kilometers. Deze ontwikkelingen hangt samen met veranderingen in het zakelijke autopark. Vergeleken met 2016 reden er in 2017 ruim 3 procent minder zakelijke diesels op de weg, en ruim 10 procent meer benzineauto’s op naam van een bedrijf.

Elektrische auto’s

Lpg-auto’s rijden al jaren minder, deze trend zette zich in 2017 voort met een daling van ruim 11 procent. De afgelegde afstand door auto’s met overige brandstoffen nam toe met bijna 13 procent. Binnen deze groep zijn de elektrisch aangedreven auto’s (full elektrische en plug-in hybrides) de belangrijkste groep, zij legden 20 procent meer kilometers af in 2017 dan een jaar eerder.

Overigens zijn deze auto’s fors minder populair geworden in het bedrijfsleven. Zij vormden vorig jaar nog maar 3,5 procent van alle nieuwe bedrijfsauto’s. Dat was in 2015 nog ruim 15 procent. Op 1 januari 2017 is de bijtelling voor alle plug-in hybrides verhoogd naar 22 procent – hetzelfde percentage dat geldt voor benzine- en dieselauto’s. Hierdoor, zo concludeert het CBS, zijn deze auto’s minder populair geworden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.