Nieuwe campagne tegen appen in het verkeer: ‘Rij MONO, fiets MONO’

Een nieuwe campagne moet het gebruik van de telefoon in het verkeer tegengaan: ‘Rij MONO, fiets MONO’. De grootschalige campagne, een initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), is donderdag van start gegaan. MONO staat voor één of alleen. De campagne gaat meerdere jaren lopen.

Op initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen is samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT en provincies een grootschalige campagne voor aandacht op de weg ontwikkeld. Van Nieuwenhuizen: “Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij MONO, fiets MONO.”

Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot, meldt het ministerie. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden.

Advies aan weggebruikers

Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. “MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.”

Iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden, stelt het ministerie. “Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt ‘m op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest voor een systeem waarmee je helemaal niet meer bereikbaar bent.”

Omdat de ‘niet-storen’-functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. “Je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent. Als je dat wilt, kun je een autoreply instellen en ontvangen de afzenders automatisch een berichtje.” Voor Android zijn er meerdere apps in Playstore. iPhones hebben een optie voor ‘niet-storen tijdens het autorijden’ bij instelopties.

Meerdere jaren

De MONO-campagne gaat meerdere jaren lopen. “Dat is ook nodig. De smartphone is op dit moment zo’n normaal onderdeel van ons dagelijks leven. Bij veel mensen is het ingesleten gedrag. Het duurt vele jaren voordat gedrag verandert.”  Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december. De campagne begint met  televisie-spotjes, borden langs de weg en social media. Bioscoop- en radio-spotjes starten in de weken erna.

De campagne heeft steun onder de convenantpartners ‘Veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer’. Op dit moment kent het convenant zo’n vijftig ondertekenaars. Ontwikkelaars, producenten, werkgevers, overheden en maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd het convenant mee te ondertekenen. De convenantpartners onderschrijven dat ‘het is normaal om je aandacht op de rijtaak en de weg te houden.’ Ze dragen allemaal op een eigen manier bij aan die norm, als werkgever, als verzekeraar, als campagnepartner of als aanbieder van een product of dienst.

Auteur: Nadine Kieboom

1 reactie op “Nieuwe campagne tegen appen in het verkeer: ‘Rij MONO, fiets MONO’”

Josien de Roos|22.09.18|22:13

Stomme reclame. Vader appt zoon en zoon appt dat hij solo rijdt. Niet dus of mis ik iets?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.