Konvooi ADAS autos AON TNO. FOTO VERKEERSNET

‘Auto’s met ADAS verdienen fiscale stimulans’

Auto’s die zijn uitgerust met veiligheids- en ADAS-systemen moeten een fiscaal voordeel krijgen ten opzichte van auto’s die deze systemen niet aan boord hebben. Dat is de inzet van een nieuw convenant waar verschillende partijen hun handtekening onder hebben gezet. Volgens initiatiefnemer Evert-Jeen van der Meer van Aon Risk Solutions, verdient voertuigveiligheid een eerlijkere beprijzing. Hij vindt zich hierin gesteund door het Centraal Planbureau.

Op het ADAS Congres dat onlangs plaatsvond bij Autotron Rosmalen, gaf Van der Meer – Industry Director Automotive bij de verzekeraar – samen met Mark Maaskant van Prodrive Training de aftrap voor het convenant. “Er is heel veel te doen over de invloed van ADAS op de verkeersveiligheid”, stelt hij. “Mits de systemen goed worden gebruikt, kunnen ze volgens ons echt van grote invloed zijn op het vergroten van de veiligheid.”

Volgens Van der Meer blijkt dit niet alleen uit data van autofabrikanten, maar ook uit gegevens van het Insurance Institute for Highway Safety en het Highway Loss Data Institute. “Veilig gebruik van systemen kan jaarlijks heel wat slachtoffers schelen. Wij vinden daarom dat de overheid het gebruik van deze rijassistentiesystemen moet stimuleren door auto’s mét ADAS een fiscaal voordeel te geven.”

Gunstiger bijtelling

Om de voertuigveiligheid te stimuleren willen de partijen achter het convenant dat juist auto’s met ADAS in de toekomst gunstiger beprijsd worden. “Denk aan een lagere bijtelling. Doel van ons convenant is om de adoptie van veiligheidssystemen in ons wagenpark te versnellen door werkgevers de besparingen te laten zien als ze kiezen voor auto’s met vijf Euro NCAP-sterren. Om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen, moeten we politiek en werkgevers overtuigen dat de 1,1 miljoen zakelijke rijders in ons land financiële prikkels nodig hebben om te kiezen voor ADAS.”

Hogere adoptie van veiligheidssystemen, zoals het Autonomous Emergency Braking System en Blind Spot Detection, zal ook het jarenlange verlies van autoverzekeraars moeten stoppen. Op elke euro premie legden verzekeraars vorig jaar gemiddeld 22 cent toe. Oorzaak: meer aanrijdingen en een toename van het gemiddelde schadebedrag. “Dit staat echter in schril contrast met de 14 miljard euro aan maatschappelijke kosten die we aan verkeersongevallen in 2015 kwijt waren. Dat is ongeveer 2 procent van het bruto binnenlands product en ook nog eens de hoogste score binnen Europa”, vertelt Van der Meer.

Agenda

Er moet volgens de initiatiefnemers nu echt wat gebeuren. “Heel wat partijen zijn enthousiast over het plan. Op dit moment staan onder meer chipontwikkelaar NXP, importeurs BMW en PON, kaartenontwikkelaar HERE Technologies, SafeDrivePod – dat een oplossing aanbiedt om afleiding tijdens het autorijden te beperken – en Prodrive Training achter het convenant. We hebben al veel testen op de openbare weg uitgevoerd, maar willen nu het onderwerp in de boardroom van middelgrote en grote bedrijven op de agenda krijgen.”

Ook willen de partijen het thema op de politieke agenda zetten om de visie op de autobelastingen tussentijds bij te sturen in aanloop naar de Autobrief III. “Om de Vision Zero-doelen van het ‘EU Strategic Action Plan on Road Safety’ te kunnen realiseren is nu actie nodig. Dus veilige auto’s stimuleren in getrainde handen.”

Roadshow

Samen met Prodrive Training zet Aon nog dit jaar een roadshow op voor CFO’s en HR-managers om het rijden met deze veilige auto’s zelf te ervaren. “We gaan dus op bezoek bij het management om de hoge kosten van een verkeersongeval van een medewerker transparant te maken en werkgevers te wijzen op hun zorgplicht als het gaat om een veilig mobiliteitsbeleid.” De initiatiefnemers nemen daarbij auto’s mee die uitgerust zijn met de nieuwste rijassistentiesystemen. “De instructeurs van Prodrive Training laten zien en ervaren hoe ADAS bij juist gebruik zorgt voor meer veiligheid en minder ongevallen en schade. Dit is een zaak waar iedereen in onze ogen belang bij heeft.”

Volgens Van der Meer heeft de overheid volop ingezet op vergroening van onze mobiliteit, maar is ze de veiligheid volledig uit het oog verloren. “Wrang in dit verband is de conclusie van het CPB dat de verkeersveiligheidskosten ruim drie keer zo hoog zijn als de kosten van broeikasgasemissies van automobiliteit.”

Toename autogebruik

De partijen achter het convenant willen tijdens de roadshow ook het Binnenhof bezoeken. “Daar gaan we het belang van ADAS en van onze plannen nog eens op de kaart zetten. Den Haag moet immers ook zien wat deze systemen allemaal kunnen.” Het aantal partijen dat zich achter het convenant schaart, zal komende tijd stijgen. Van der Meer: “Daarvan ben ik overtuigd. Partijen mogen zich bij ons melden. Samen gaan we hier werk van maken.”

Het autogebruik neemt in rap tempo toe en binnenkort rijden er 10 miljoen auto’s rond in een land waar het aantal files toeneemt. “Het stimuleren van veilige auto’s zal ook zijn impact hebben op het schadebeeld van jonge autokopers die afhankelijk zijn van de occasionmarkt. Meer dan de helft van de verkochte auto’s komt terecht bij de leaserijder of zakelijke rijder, waardoor leasemaatschappijen direct invloed kunnen hebben op de verkeersveiligheid door veilige auto’s aan te bieden.”

Lees ook: CPB: Laat veiligheid van auto meer meewegen in belastingen

Auteur: Remco Nieuwenbroek

2 reacties op “‘Auto’s met ADAS verdienen fiscale stimulans’”

Remko Zeven|08.10.18|14:58

Een goede, fitte en uitgeruste bestuurder die zich uitsluitend met de rijtaak bezighoudt heeft helemaal geen ADAS nodig; sterker nog, het kan in zijn of haar nadeel werken, dan wel averechts. Absurd om hier een bonus op te geven !

Remko Zeven|08.10.18|14:54

Een goede, oplettende en fitte chauffeur die zich daadwerkelijk alleen met de rijtaak bezighoudt heeft geen ADAS nodig; sterker nog, het kan nadelig en/og averechts uitwerken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.