WeGo

Nieuw concept: privé-auto van de zaak rijden zonder bijtelling

Bron: WeGo

Autodeelplatform WeGo denkt een constructie te hebben ontwikkeld waarmee mensen privé een auto van de zaak kunnen rijden, zonder bijtelling te hoeven betalen. Deze oplossing moet leiden tot minder kosten voor werknemers dan bij een leaseauto en tot een efficiënter gebruik van auto’s. En daarmee tot wat WeGo de “versnelde transitie van bezit naar gebruik” noemt.

Met het nieuwe concept speelt WeGo in op de ontwikkeling dat steeds meer bedrijven hun medewerkers een mobiliteitsbudget bieden in plaats van een leaseauto. Binnen dat budget kan dan gebruik worden gemaakt van deelauto’s van het bedrijf. Zo kan één auto door meerdere medewerkers van hetzelfde bedrijf voor werkgerelateerd vervoer worden gebruikt.

Volgens WeGo willen werkgevers ook dat hun medewerkers die auto’s in hun vrije tijd gebruiken, want dan worden de voertuigen efficiënter benut. De werknemers hebben dan ook geen eigen auto meer nodig. Maar bij gebruik in privétijd geldt vanaf 500 kilometer per jaar een fiscale bijtelling. De oplossing van WeGo komt neer op een privé gehuurde deelauto waar buiten werktijd mee wordt gereden.

Marktconform huurtarief

Zou de werkgever netto een “marktconform huurtarief” vragen voor de extra privékilometers, dan hoeft de werknemer geen bijtelling te betalen, zegt de wet. Echter: de tarieven waarmee autoverhuurbedrijven werken, en die dus marktconform zijn, zijn behoorlijk hoog. Voor werknemers zijn de vaste bijtelling op een leaseauto of het aanhouden van een eigen auto dan voordeliger. “Deze regelgeving helpt dus niet om de mobiliteit te veranderen, het aantal auto’s te reduceren, de files te verminderen of parkeerdruk te verlagen”, vindt WeGo.

Het bedrijf heeft daar iets op bedacht en legt de constructie als volgt uit: “In plaats van leaseauto’s huurt de werkgever auto’s bij een verhuurbedrijf. De werknemer gebruikt de huurauto’s van het bedrijf voor zakelijke ritten. Hiernaast kan de werknemer als particulier ook een auto huren voor privégebruik buiten kantoortijden. De werknemer huurt bij hetzelfde verhuurbedrijf en krijgt daar korting. De werknemer huurt dus niet bij de werkgever. De werknemer kan willekeurig een auto huren die bij de verhuurder beschikbaar is.”

Risico’s lager, bezetting hoger

“Echter, de verhuurder kan voor de particulier een veel aantrekkelijker tarief aanbieden omdat de pool aan auto’s tijdens kantoortijden al verhuurd worden aan de werkgever”, legt WeGo uit. “Voor de verhuurder is de verhuur ineens veel beter voorspelbaar, de bedrijfsklant en de particuliere klant zijn bekend en hebben beiden een account, dus de risico’s zijn lager en de bezetting veel hoger. Zo kan het tarief aantrekkelijker gemaakt worden dan in standaard autoverhuur.”

“Is dit dan wel fiscusproof?”, stelt WeGo zelf maar vast de vraag. Het lijkt er op, maar de onderneming houdt wel een slag om de arm. Het zou op deze manier moeten kunnen, zo lang de werkgever geen invloed heeft op het kunnen huren van de auto voor privégebruik. De kosten voor de werkgever zijn ongeveer hetzelfde als bij leaseauto’s. Het voordeel voor de mobiliteit zit hem er in dat er minder auto’s nodig zijn, terwijl het voor de werknemer financieel aantrekkelijk zou zijn om voor deze oplossing te kiezen. De praktijk moet gaan uitwijzen of het concept ook werkt zoals het is bedacht.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw concept: privé-auto van de zaak rijden zonder bijtelling - VerkeersNet
WeGo

Nieuw concept: privé-auto van de zaak rijden zonder bijtelling

Bron: WeGo

Autodeelplatform WeGo denkt een constructie te hebben ontwikkeld waarmee mensen privé een auto van de zaak kunnen rijden, zonder bijtelling te hoeven betalen. Deze oplossing moet leiden tot minder kosten voor werknemers dan bij een leaseauto en tot een efficiënter gebruik van auto’s. En daarmee tot wat WeGo de “versnelde transitie van bezit naar gebruik” noemt.

Met het nieuwe concept speelt WeGo in op de ontwikkeling dat steeds meer bedrijven hun medewerkers een mobiliteitsbudget bieden in plaats van een leaseauto. Binnen dat budget kan dan gebruik worden gemaakt van deelauto’s van het bedrijf. Zo kan één auto door meerdere medewerkers van hetzelfde bedrijf voor werkgerelateerd vervoer worden gebruikt.

Volgens WeGo willen werkgevers ook dat hun medewerkers die auto’s in hun vrije tijd gebruiken, want dan worden de voertuigen efficiënter benut. De werknemers hebben dan ook geen eigen auto meer nodig. Maar bij gebruik in privétijd geldt vanaf 500 kilometer per jaar een fiscale bijtelling. De oplossing van WeGo komt neer op een privé gehuurde deelauto waar buiten werktijd mee wordt gereden.

Marktconform huurtarief

Zou de werkgever netto een “marktconform huurtarief” vragen voor de extra privékilometers, dan hoeft de werknemer geen bijtelling te betalen, zegt de wet. Echter: de tarieven waarmee autoverhuurbedrijven werken, en die dus marktconform zijn, zijn behoorlijk hoog. Voor werknemers zijn de vaste bijtelling op een leaseauto of het aanhouden van een eigen auto dan voordeliger. “Deze regelgeving helpt dus niet om de mobiliteit te veranderen, het aantal auto’s te reduceren, de files te verminderen of parkeerdruk te verlagen”, vindt WeGo.

Het bedrijf heeft daar iets op bedacht en legt de constructie als volgt uit: “In plaats van leaseauto’s huurt de werkgever auto’s bij een verhuurbedrijf. De werknemer gebruikt de huurauto’s van het bedrijf voor zakelijke ritten. Hiernaast kan de werknemer als particulier ook een auto huren voor privégebruik buiten kantoortijden. De werknemer huurt bij hetzelfde verhuurbedrijf en krijgt daar korting. De werknemer huurt dus niet bij de werkgever. De werknemer kan willekeurig een auto huren die bij de verhuurder beschikbaar is.”

Risico’s lager, bezetting hoger

“Echter, de verhuurder kan voor de particulier een veel aantrekkelijker tarief aanbieden omdat de pool aan auto’s tijdens kantoortijden al verhuurd worden aan de werkgever”, legt WeGo uit. “Voor de verhuurder is de verhuur ineens veel beter voorspelbaar, de bedrijfsklant en de particuliere klant zijn bekend en hebben beiden een account, dus de risico’s zijn lager en de bezetting veel hoger. Zo kan het tarief aantrekkelijker gemaakt worden dan in standaard autoverhuur.”

“Is dit dan wel fiscusproof?”, stelt WeGo zelf maar vast de vraag. Het lijkt er op, maar de onderneming houdt wel een slag om de arm. Het zou op deze manier moeten kunnen, zo lang de werkgever geen invloed heeft op het kunnen huren van de auto voor privégebruik. De kosten voor de werkgever zijn ongeveer hetzelfde als bij leaseauto’s. Het voordeel voor de mobiliteit zit hem er in dat er minder auto’s nodig zijn, terwijl het voor de werknemer financieel aantrekkelijk zou zijn om voor deze oplossing te kiezen. De praktijk moet gaan uitwijzen of het concept ook werkt zoals het is bedacht.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.