Vijf provincies, grensoverschrijdend vervoer. Foto: provincie Overijssel

Provincies maken werk van grensoverschrijdend vervoer

Vijf provincies, grensoverschrijdend vervoer. Foto: provincie Overijssel

Vijf Nederlandse provincies en het ministerie van Verkeer in Noordrijn-Westfalen willen het grensoverschrijdende personen- en goederenvervoer over weg, water en spoor verbeteren. Om
de barrières voor dat vervoer zoveel mogelijk weg te nemen, hebben de partijen maandag een werkagenda ondertekend.

Bij dit initiatief zijn namens Nederland de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland betrokken. Met het ministerie van Verkeer in Noordrijn-Westfalen zetten zij onder meer in op het vereenvoudigen en versnellen van regionale grensoverschrijdende snelfietsroutes, bus- en spoorverbindingen en internationale treinverbindingen. Daarnaast willen de partners met Europese subsidies de voorzieningen voor de binnenscheepvaart en het vrachtverkeer over de weg verbeteren.

Slim gebruik van informatie

“Het meest gebruikte vervoer tussen Nederland en Duitsland is nog steeds het auto- en vrachtverkeer. Om dit soepel te laten verlopen, is het uitwisselen van kennis over slim gebruik van informatie over wegwerkzaamheden en verkeersgegeven een van de belangrijke activiteiten”, lichten de overheden hun samenwerking toe. Aan beide zijden van de grens vindeen pilots plaats met verschillende vormen van vervoer en duurzaamheid.

“Door kennis met elkaar te delen, zijn deze pilots makkelijker in een groter gebied toe te passen. De partners wisselen onder andere ervaringen uit over nieuwe mobiliteitsoplossingen, zoals Mobility as a Service. Ook onderzoeken ze gezamenlijk alternatieve brandstoffen voor alle verkeersmodaliteiten.”

SpoorZone Zwolle als voorbeeld

De ontwikkelingen rond Spoorzone Zwolle hebben als voorbeeld gediend. In dat stationsgebied wordt gewerkt aan de verbetering en uitbreiding van de infrastructuur voor treinen, bussen en fietsen, elektrificatie van het OV en aan meer fietsenstallingen. In het grensgebied zien de overheden ruimte voor soortgelijke projecten. Ook kijken ze naar mogelijkheden om de treinverbinding Münster-Enschede door te trekken naar Zwolle.

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Provincies maken werk van grensoverschrijdend vervoer”

Pat Rick|01.03.19|13:59

Hopelijk levert het meer op dan in het verleden: derde spoor Emmerik-Oberhausen laat jaren op zich wachten, net als verdubbeling Kaldenkerken-Dulken.

Wat de Duitsers betreft is hun deel van de drielandentrein al gerealiseerd. Alleen Belgie moet daadwerkelijk de trein toestemming geven om te rijden. Het zou goed zijn om de IC naar Schiphol (die vroeger Heerlen verbond te herintroduceren) al in Aken te laten beginnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Provincies maken werk van grensoverschrijdend vervoer - VerkeersNet
Vijf provincies, grensoverschrijdend vervoer. Foto: provincie Overijssel

Provincies maken werk van grensoverschrijdend vervoer

Vijf provincies, grensoverschrijdend vervoer. Foto: provincie Overijssel

Vijf Nederlandse provincies en het ministerie van Verkeer in Noordrijn-Westfalen willen het grensoverschrijdende personen- en goederenvervoer over weg, water en spoor verbeteren. Om
de barrières voor dat vervoer zoveel mogelijk weg te nemen, hebben de partijen maandag een werkagenda ondertekend.

Bij dit initiatief zijn namens Nederland de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland betrokken. Met het ministerie van Verkeer in Noordrijn-Westfalen zetten zij onder meer in op het vereenvoudigen en versnellen van regionale grensoverschrijdende snelfietsroutes, bus- en spoorverbindingen en internationale treinverbindingen. Daarnaast willen de partners met Europese subsidies de voorzieningen voor de binnenscheepvaart en het vrachtverkeer over de weg verbeteren.

Slim gebruik van informatie

“Het meest gebruikte vervoer tussen Nederland en Duitsland is nog steeds het auto- en vrachtverkeer. Om dit soepel te laten verlopen, is het uitwisselen van kennis over slim gebruik van informatie over wegwerkzaamheden en verkeersgegeven een van de belangrijke activiteiten”, lichten de overheden hun samenwerking toe. Aan beide zijden van de grens vindeen pilots plaats met verschillende vormen van vervoer en duurzaamheid.

“Door kennis met elkaar te delen, zijn deze pilots makkelijker in een groter gebied toe te passen. De partners wisselen onder andere ervaringen uit over nieuwe mobiliteitsoplossingen, zoals Mobility as a Service. Ook onderzoeken ze gezamenlijk alternatieve brandstoffen voor alle verkeersmodaliteiten.”

SpoorZone Zwolle als voorbeeld

De ontwikkelingen rond Spoorzone Zwolle hebben als voorbeeld gediend. In dat stationsgebied wordt gewerkt aan de verbetering en uitbreiding van de infrastructuur voor treinen, bussen en fietsen, elektrificatie van het OV en aan meer fietsenstallingen. In het grensgebied zien de overheden ruimte voor soortgelijke projecten. Ook kijken ze naar mogelijkheden om de treinverbinding Münster-Enschede door te trekken naar Zwolle.

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Provincies maken werk van grensoverschrijdend vervoer”

Pat Rick|01.03.19|13:59

Hopelijk levert het meer op dan in het verleden: derde spoor Emmerik-Oberhausen laat jaren op zich wachten, net als verdubbeling Kaldenkerken-Dulken.

Wat de Duitsers betreft is hun deel van de drielandentrein al gerealiseerd. Alleen Belgie moet daadwerkelijk de trein toestemming geven om te rijden. Het zou goed zijn om de IC naar Schiphol (die vroeger Heerlen verbond te herintroduceren) al in Aken te laten beginnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.