FOTO VerkeersNet

‘Voorrang van rechts doet meer kwaad dan goed’

In steeds meer gemeenten in België wordt de voorrang van rechts-regel afgeschaft. Wat als hoofdstraat voelt, wordt ook echt een hoofdstraat, is de redenering. Nadat diverse kruispunten zijn aangepast, gebeuren op die plaatsen ook minder ongevallen. De Vlaamse mobiliteitsclub VAB wil deze maatregel in heel België doorvoeren.

Op kruispunten met voorrang van rechts botsen Belgen elke dag gemiddeld 42 keer tegen elkaar. Het gaat om meer dan 15.000 ongevallen in 2017, schrijft de Gazet van Antwerpen. In heel wat Belgische gemeenten worden kruispunten daarom aangekleed met stopborden en omgekeerde driehoeken. In Lede worden komende weken 300 voorrangsborden op in totaal 34 kruispunten geplaatst om er de voorrang van rechts te verbannen.

Afleiding

Glabbeek, in Vlaams-Brabant, bande het eind 2017 zelfs volledig uit de gemeente. Sindsdien gebeuren op die kruispunten nauwelijks nog ongevallen. “We moeten de voorrang van rechts op zo veel mogelijk kruispunten schrappen”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB tegen de krant. “Het is een verouderd principe en het doet meer kwaad dan goed. De regel is zeker voor jongeren moeilijk om te interpreteren. En het is lastig voor wie even verstrooid is, wat door de smartphone helaas vaker gebeurt. Bovendien misbruiken sommige gemeenten het als snelheidsremmer.” Overigens mag het principe mag van voorrang van rechts wél blijven bestaan. “Als er door vandalisme of een ongeval een bord is verdwenen, moet je basisregels hebben om op terug te vallen.”

Snelheid

Voor Vias institute, het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid, is die impact op de snelheid juist de reden om de voorrang van rechts niet volledig af te schaffen. “In de bebouwde kom heb je straten waar geen duidelijke hoofd- of zijstraat is. Daar is de voorrang van rechts wél nog de beste manier om bestuurders aandachtig te houden”, zegt een woordvoerder. De burgemeester van Glabbeek benadrukt dat er niet alleen minder ongevallen, maar ook 30 procent minder snelheidsovertredingen zijn.

Minister van Mobiliteit François Bellot bereidt momenteel een volledige herziening van de verkeersregels voor, maar de voorrang van rechts maakt daar geen onderdeel van uit.

Nederland

Volgens John Boender, programmamanager wegontwerp bij CROW, speelt deze trend niet in Nederland. Hij geeft aan dat gemeenten zelf mogen bepalen hoe ze hun wegennet inrichten. “Ik weet dat Rotterdam zo min mogelijk voorrangskruispunten wil, dus daar heeft rechts vaak wél voorrang. Ook als een weg van 30 kilometer per uur die van 50 kilometer per uur kruist.”

Wel vinden wegbeheerders in Nederland dat er minder verkeersborden langs de weg moeten staan, vertelt Boenders. “Bij maatregelen zoals in België zijn juist meer verkeersborden nodig. Dat pleit dus niet voor dit beleid.”

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Voorrang van rechts doet meer kwaad dan goed’ - VerkeersNet
FOTO VerkeersNet

‘Voorrang van rechts doet meer kwaad dan goed’

In steeds meer gemeenten in België wordt de voorrang van rechts-regel afgeschaft. Wat als hoofdstraat voelt, wordt ook echt een hoofdstraat, is de redenering. Nadat diverse kruispunten zijn aangepast, gebeuren op die plaatsen ook minder ongevallen. De Vlaamse mobiliteitsclub VAB wil deze maatregel in heel België doorvoeren.

Op kruispunten met voorrang van rechts botsen Belgen elke dag gemiddeld 42 keer tegen elkaar. Het gaat om meer dan 15.000 ongevallen in 2017, schrijft de Gazet van Antwerpen. In heel wat Belgische gemeenten worden kruispunten daarom aangekleed met stopborden en omgekeerde driehoeken. In Lede worden komende weken 300 voorrangsborden op in totaal 34 kruispunten geplaatst om er de voorrang van rechts te verbannen.

Afleiding

Glabbeek, in Vlaams-Brabant, bande het eind 2017 zelfs volledig uit de gemeente. Sindsdien gebeuren op die kruispunten nauwelijks nog ongevallen. “We moeten de voorrang van rechts op zo veel mogelijk kruispunten schrappen”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB tegen de krant. “Het is een verouderd principe en het doet meer kwaad dan goed. De regel is zeker voor jongeren moeilijk om te interpreteren. En het is lastig voor wie even verstrooid is, wat door de smartphone helaas vaker gebeurt. Bovendien misbruiken sommige gemeenten het als snelheidsremmer.” Overigens mag het principe mag van voorrang van rechts wél blijven bestaan. “Als er door vandalisme of een ongeval een bord is verdwenen, moet je basisregels hebben om op terug te vallen.”

Snelheid

Voor Vias institute, het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid, is die impact op de snelheid juist de reden om de voorrang van rechts niet volledig af te schaffen. “In de bebouwde kom heb je straten waar geen duidelijke hoofd- of zijstraat is. Daar is de voorrang van rechts wél nog de beste manier om bestuurders aandachtig te houden”, zegt een woordvoerder. De burgemeester van Glabbeek benadrukt dat er niet alleen minder ongevallen, maar ook 30 procent minder snelheidsovertredingen zijn.

Minister van Mobiliteit François Bellot bereidt momenteel een volledige herziening van de verkeersregels voor, maar de voorrang van rechts maakt daar geen onderdeel van uit.

Nederland

Volgens John Boender, programmamanager wegontwerp bij CROW, speelt deze trend niet in Nederland. Hij geeft aan dat gemeenten zelf mogen bepalen hoe ze hun wegennet inrichten. “Ik weet dat Rotterdam zo min mogelijk voorrangskruispunten wil, dus daar heeft rechts vaak wél voorrang. Ook als een weg van 30 kilometer per uur die van 50 kilometer per uur kruist.”

Wel vinden wegbeheerders in Nederland dat er minder verkeersborden langs de weg moeten staan, vertelt Boenders. “Bij maatregelen zoals in België zijn juist meer verkeersborden nodig. Dat pleit dus niet voor dit beleid.”

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.