Theo Vegter (l) en Boaz Adank FOTO VerkeersNet

Breda bekroond tot meest touringcar-vriendelijke stad

Breda heeft de eerste Gouden Bus Award gewonnen. Dit vanwege het voeren van het “meest vriendelijke verkeersbeleid voor touringcars”, stelt de initiatiefnemer van de prijs, Busvervoer Nederland. De belangenbehartiger van de touringcarsector roemt het scheiden van de verschillende type busreizen. De Brabantse stad heeft aparte haltes voor vakantiereizen, internationale busverbindingen en dagtochten.

Wethouder Boaz Adank (Bereikbaarheid, VVD) nam de prijs vrijdagmiddag in ontvangst. Plaats van handeling was de busstop voor internationale vakantiereizen in Prinsenbeek. Theo Vegter, voorzitter van de branchevereniging, onderdeel van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), sprak de wethouder hier toe.

Door het beleid dat de gemeente voert, kan de reiziger niet alleen makkelijker op- en uitstappen, benadrukte Vegter. Het beleid pakt volgens hem ook prettig uit voor de stad zelf: het scheiden van de verschillende busstromen maakt het rustiger op de weg. En tenslotte, zegt hij, is het beleid fijn voor de sector: dat kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Daarna kreeg Adank een oorkonde en een sculptuur van touringcar, gemaakt door kunstenaar Ron Moret.

Steuntje in de rug

De Bredase wethouder was aangenaam verrast door de prijs, zei hij. “Ik ben hier heel erg blij mee. Touringcars zijn soms een beetje een ondergeschoven kindje. Maar wij zeggen: het is een belangrijk onderdeel van de mobiliteit.” Adank roemt het duurzame karakter van de touringcar en benadrukt dat het een goed alternatief is voor de auto en het vliegtuig. Zodoende faciliteert hij de sector als gemeente graag. Deze twee facetten komen wat hem betreft terug in de prijs. “Deze prijs is niet alleen een steuntje in de rug van Breda, maar ook van de touringcarsector.”

Prinsenbeek is een van de drie officiële busstops in Breda. Hier vertrekken bussen naar onder meer de Oostenrijkse bergen of Spaanse costa’s. De halte ligt vlak langs de A16. Vanaf de achterkant van station Breda vertrekken ook bussen naar het buitenland. Het gaat hier wel om een ander type bus: de internationale lijndienst, die onder meer gereden wordt door Flixbus. De bussen vol dagjestochtmensen kunnen weer ergens anders parkeren: op het Chasséveld. Deze halte is zowel centraal voor de toerist als de touringcarchauffeur.

Luxe wachtruimte

Door deze facetten was volgens Busvervoer Nederland er geen andere winnaar mogelijk dan Breda. De belangenbehartiger van de touringcarsector wil met de prijs gemeentes die touringcar-vriendelijk beleid voeren, in het zonnetje zetten. “De sector levert een mooi product”, zegt secretaris Carlo Cahn. “Hij vervangt zo’n dertig auto’s, en is in reizigerskilometers een van de schoonste en veiligste vervoersmiddelen. Maar veel gemeentes hebben dat nog niet in beeld. Zij denken in weren in plaats van faciliteren. Vandaar dat het bestuur een aanmoedigingsprijs in het leven heeft geroepen.”

De gemeente gaat niet op z’n lauweren rusten, benadrukt wethouder Adank. “We zijn er nog niet. Bij de internationale lijnbushalte achter het centraal station verrijst binnen anderhalf jaar een luxe wachtruimte. En daarmee wordt de touringcar een steeds comfortabeler vervoersmiddel.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Breda bekroond tot meest touringcar-vriendelijke stad - VerkeersNet
Theo Vegter (l) en Boaz Adank FOTO VerkeersNet

Breda bekroond tot meest touringcar-vriendelijke stad

Breda heeft de eerste Gouden Bus Award gewonnen. Dit vanwege het voeren van het “meest vriendelijke verkeersbeleid voor touringcars”, stelt de initiatiefnemer van de prijs, Busvervoer Nederland. De belangenbehartiger van de touringcarsector roemt het scheiden van de verschillende type busreizen. De Brabantse stad heeft aparte haltes voor vakantiereizen, internationale busverbindingen en dagtochten.

Wethouder Boaz Adank (Bereikbaarheid, VVD) nam de prijs vrijdagmiddag in ontvangst. Plaats van handeling was de busstop voor internationale vakantiereizen in Prinsenbeek. Theo Vegter, voorzitter van de branchevereniging, onderdeel van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), sprak de wethouder hier toe.

Door het beleid dat de gemeente voert, kan de reiziger niet alleen makkelijker op- en uitstappen, benadrukte Vegter. Het beleid pakt volgens hem ook prettig uit voor de stad zelf: het scheiden van de verschillende busstromen maakt het rustiger op de weg. En tenslotte, zegt hij, is het beleid fijn voor de sector: dat kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Daarna kreeg Adank een oorkonde en een sculptuur van touringcar, gemaakt door kunstenaar Ron Moret.

Steuntje in de rug

De Bredase wethouder was aangenaam verrast door de prijs, zei hij. “Ik ben hier heel erg blij mee. Touringcars zijn soms een beetje een ondergeschoven kindje. Maar wij zeggen: het is een belangrijk onderdeel van de mobiliteit.” Adank roemt het duurzame karakter van de touringcar en benadrukt dat het een goed alternatief is voor de auto en het vliegtuig. Zodoende faciliteert hij de sector als gemeente graag. Deze twee facetten komen wat hem betreft terug in de prijs. “Deze prijs is niet alleen een steuntje in de rug van Breda, maar ook van de touringcarsector.”

Prinsenbeek is een van de drie officiële busstops in Breda. Hier vertrekken bussen naar onder meer de Oostenrijkse bergen of Spaanse costa’s. De halte ligt vlak langs de A16. Vanaf de achterkant van station Breda vertrekken ook bussen naar het buitenland. Het gaat hier wel om een ander type bus: de internationale lijndienst, die onder meer gereden wordt door Flixbus. De bussen vol dagjestochtmensen kunnen weer ergens anders parkeren: op het Chasséveld. Deze halte is zowel centraal voor de toerist als de touringcarchauffeur.

Luxe wachtruimte

Door deze facetten was volgens Busvervoer Nederland er geen andere winnaar mogelijk dan Breda. De belangenbehartiger van de touringcarsector wil met de prijs gemeentes die touringcar-vriendelijk beleid voeren, in het zonnetje zetten. “De sector levert een mooi product”, zegt secretaris Carlo Cahn. “Hij vervangt zo’n dertig auto’s, en is in reizigerskilometers een van de schoonste en veiligste vervoersmiddelen. Maar veel gemeentes hebben dat nog niet in beeld. Zij denken in weren in plaats van faciliteren. Vandaar dat het bestuur een aanmoedigingsprijs in het leven heeft geroepen.”

De gemeente gaat niet op z’n lauweren rusten, benadrukt wethouder Adank. “We zijn er nog niet. Bij de internationale lijnbushalte achter het centraal station verrijst binnen anderhalf jaar een luxe wachtruimte. En daarmee wordt de touringcar een steeds comfortabeler vervoersmiddel.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.