‘Auto’s niet alleen ontworpen voor mannen’

Auto’s worden ontworpen voor alle bestuurders, niet alleen voor mannen. Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen in reactie op Kamervragen van D66-Kamerleden Vera Bergkamp en Rutger Schonis. Aanleiding voor hun vragen is een essay in De Volkskrant waar staat dat ontwerpers steevast de man als uitgangspunt nemen bij het ontwikkelen van een nieuwe wagen. Daardoor zou het vrouwelijk geslacht 47 procent meer kans hebben op zwaar letsel en zelfs 17 procent meer kans hebben op overlijden.

Een auto is niet ingericht op de vrouw, stelde journalist Marjolein van Trigt onlangs in een essay in De Volkskrant . “Hun benen [zijn] gemiddeld korter dan die van mannen. Daardoor moeten ze dichter bij het stuur zitten om de pedalen te kunnen raken en meer rechtop om over het dashboard te kunnen kijken. Door die zithouding lopen vrouwen namelijk meer risico dan mannen op interne bloedingen en beenletsel bij een auto-ongeluk. Ze hebben 47 procent meer kans op zwaar letsel en zelfs 17 procent meer kans op overlijden.”

Dat ontwikkelaars een man in gedachten hadden, blijkt volgens Van Trigt uit het type crashtestdummy dat “het meest gebruikt” wordt. “Die is 1.77 meter lang en weegt 76 kilo. Hij heeft een mannelijke spierverdeling en een mannelijke ruggengraat. Pas in 2011 namen Amerikaanse autofabrikanten een vrouwelijke dummy in gebruik. Hoewel, vrouwelijk? In feite is het een verkleinde versie van de mannelijke testdummy, zonder andere aanpassingen. Bovendien zit ze tijdens de meeste tests op de passagiersstoel.”

Niet zo’n zorgen

Kamerleden Bergkamp en Schonis maakten zich zorgen toen ze het nieuws vernamen en stelden daarop Kamervragen aan Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Of de minister bekend was met het gegeven en met de slechte cijfers, wilden ze weten. Ook waren ze benieuwd of de bewindsvrouw bereid is om in Europees verband te pleiten voor verplicht gebruik van zowel een mannelijke als een vrouwelijke dummy bij veiligheidstesten.

Het hoofd van het Infrastructuur-ministerie maakt zich niet zo’n zorgen, blijkt uit haar antwoorden. “Auto’s worden ontworpen voor alle bestuurders, niet alleen voor mannen.” Ze benadrukt dat wereldwijd al jaren cijfers verzameld worden over risico’s en analyses gericht op vrouwelijke bestuurders en wijst op onderzoek van de SWOV. “Van alle rijbewijsbezitters is ongeveer 45.5 procent vrouw. Grofweg een kwart van de autododen is vrouw”, begint ze.

Mannen rijden meer

Relevant is in dit verband, schrijft ze vervolgens, hoeveel kilometers vrouwen afleggen in auto’s vergeleken met mannen en dat af te zetten tegen het risico op letsel of overlijden. “Mannen beduidend meer kilometers dan vrouwen. Het overlijdensrisico voor mannen in een auto ten gevolge van een verkeersongeval is mede daarom ongeveer 60 procent hoger dan voor vrouwen. Het risico op letsel voor jonge mannen (18-24 jaar) is vijf keer zo hoog als het letselrisico voor jonge vrouwen. Er is geen statistisch relevante data met betrekking tot verschillen in letselernst tussen vrouwen en mannen na de botsing.”

Ook over het gebruikte type dummy kan Van Veldhuizen de Kamerleden gerust stellen. “De verplichte testen met de huidige dummy zijn zeer representatief voor zowel ‘gemiddelde’ mannen als ‘gemiddelde’ vrouwen. Vanzelfsprekend is niet iedereen gemiddeld: daarom wordt al in verschillende testen (waaronder bijvoorbeeld door Euro NCAP6) ook gebruik gemaakt van een dummy die een kleine vrouw representeert.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Auto’s niet alleen ontworpen voor mannen’”

Remko Zeven|02.05.19|14:44

Vaak kijk ik enigszins meewarig naar vrouwelijke bestuurders die met een negentig gradenhoek tussen onder- en bovenarmen te dicht op het stuur zitten …

Na lezing van bovenstaand artikel is duidelijk waarom en waardoor …

De ergonomie dient snel gewijzigd te worden want het betekent extra, onnodig letsel en zelfs mensenlevens !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.