Vaak later op bestemming na verhoging maximumsnelheid naar 130 km/u

Verhoging van de maximumsnelheid op de snelweg naar 130 kilometer per uur zorgt amper voor winst in reistijd. Vaak is het tegenovergestelde het geval: meer reistijd. Dat blijkt uit een analyse van gegevens van Rijkswaterstaat door de Algemene Rekenkamer.

De onderzoekers rekenden met de verwachte reistijd, aangezien er geen grootschalige metingen gedaan worden van de feitelijke reistijden van individuele verkeersdeelnemers. Werken met de verwachte reistijd geeft volgens de onderzoekers “op een zo zuiver mogelijke manier” weer wat iemands reistijd op enig moment had kunnen zijn.

Ze keken in detail naar tal van trajecten en maakten een vergelijking tussen verschillende snelheidsregimes en tussen de jaren 2010 en 2017. Allereerst wordt duidelijk dat het beeld van de verschillende regimes amper verschilt. “Voor de meerderheid van de trajecten is sprake van een beperkte toe- of afname van de reistijd”, schrijven de onderzoekers.

Tekst gaat verder onder de foto

Verwachte reistijd per snelheidsregime (etmaal), 2010 vs. 2017 (data: RWS, berekeningen AR) BEELD: Algemene Rekenkamer
Verwachte reistijd per snelheidsregime (etmaal), 2010 vs. 2017 (data: RWS, berekeningen AR) BEELD: Algemene Rekenkamer

Voorts valt op dat op de trajecten waar de maximumsnelheid verhoogd is naar 130 kilometer per uur, reizigers heel vaak reistijdverlies lijden. Veel vaker dan dat ze reistijd winnen. Dat is vooral het geval op wegen waar de snelheid van 120 naar 130 kilometer per uur is gegaan. Kijk je naar het type trajecten waar de meeste reistijdwinst behaald is, dan valt op dat wegen zijn waar het snelheidsmaximum 100 kilometer per uur is gebleven.

Het nieuwe snelheidsmaximum is ingegaan op 1 september 2012. Volgens het kabinet sloot de nieuwe snelheid beter aan op de ‘rijbeleving’ van de automobilist en zou het de reistijd verkorten met maximaal 8 procent. Maar dat blijkt dus veel te optimistisch.

Nog nooit zoveel gereden

Een verklaring geven de onderzoekers niet. Maar het is aannemelijk dat het flink drukker is geworden op de weg. Vorig jaar meldde het CBS nog dat personenauto’s, bestelauto’s, zware vrachtvoertuigen en bussen vorig jaar samen 147,6 miljard kilometer aflegden. Dat is 11,7 procent meer dan vijftien jaar eerder. Volgens de onderzoeksinstelling is er nog nooit zoveel gereden met Nederlandse motorvoertuigen.

Bij de invoering van het nieuwe beleid had de minister de ambitie dat er op minimaal een derde van de snelwegen 130 kilometer per uur gereden mag worden. In 2017 geldt dit snelheidslimiet inmiddels op 55 procent van de snelwegen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Vaak later op bestemming na verhoging maximumsnelheid naar 130 km/u”

ReindeR Rustema|17.06.19|22:06

En daarom, teken de petitie voor 1 snelheid op de snelwegen! https://1snelheidopdesnelweg.petities.nl “Geen 130, maar ook geen 70, de huidige minimumsnelheid. Iedereen één snelheid. Duidelijk. Relaxed. Veilig. Zuinig. Je rijstrook doet er niet meer toe.” Doen! Vermeld vooral je deskundigheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vaak later op bestemming na verhoging maximumsnelheid naar 130 km/u - VerkeersNet

Vaak later op bestemming na verhoging maximumsnelheid naar 130 km/u

Verhoging van de maximumsnelheid op de snelweg naar 130 kilometer per uur zorgt amper voor winst in reistijd. Vaak is het tegenovergestelde het geval: meer reistijd. Dat blijkt uit een analyse van gegevens van Rijkswaterstaat door de Algemene Rekenkamer.

De onderzoekers rekenden met de verwachte reistijd, aangezien er geen grootschalige metingen gedaan worden van de feitelijke reistijden van individuele verkeersdeelnemers. Werken met de verwachte reistijd geeft volgens de onderzoekers “op een zo zuiver mogelijke manier” weer wat iemands reistijd op enig moment had kunnen zijn.

Ze keken in detail naar tal van trajecten en maakten een vergelijking tussen verschillende snelheidsregimes en tussen de jaren 2010 en 2017. Allereerst wordt duidelijk dat het beeld van de verschillende regimes amper verschilt. “Voor de meerderheid van de trajecten is sprake van een beperkte toe- of afname van de reistijd”, schrijven de onderzoekers.

Tekst gaat verder onder de foto

Verwachte reistijd per snelheidsregime (etmaal), 2010 vs. 2017 (data: RWS, berekeningen AR) BEELD: Algemene Rekenkamer
Verwachte reistijd per snelheidsregime (etmaal), 2010 vs. 2017 (data: RWS, berekeningen AR) BEELD: Algemene Rekenkamer

Voorts valt op dat op de trajecten waar de maximumsnelheid verhoogd is naar 130 kilometer per uur, reizigers heel vaak reistijdverlies lijden. Veel vaker dan dat ze reistijd winnen. Dat is vooral het geval op wegen waar de snelheid van 120 naar 130 kilometer per uur is gegaan. Kijk je naar het type trajecten waar de meeste reistijdwinst behaald is, dan valt op dat wegen zijn waar het snelheidsmaximum 100 kilometer per uur is gebleven.

Het nieuwe snelheidsmaximum is ingegaan op 1 september 2012. Volgens het kabinet sloot de nieuwe snelheid beter aan op de ‘rijbeleving’ van de automobilist en zou het de reistijd verkorten met maximaal 8 procent. Maar dat blijkt dus veel te optimistisch.

Nog nooit zoveel gereden

Een verklaring geven de onderzoekers niet. Maar het is aannemelijk dat het flink drukker is geworden op de weg. Vorig jaar meldde het CBS nog dat personenauto’s, bestelauto’s, zware vrachtvoertuigen en bussen vorig jaar samen 147,6 miljard kilometer aflegden. Dat is 11,7 procent meer dan vijftien jaar eerder. Volgens de onderzoeksinstelling is er nog nooit zoveel gereden met Nederlandse motorvoertuigen.

Bij de invoering van het nieuwe beleid had de minister de ambitie dat er op minimaal een derde van de snelwegen 130 kilometer per uur gereden mag worden. In 2017 geldt dit snelheidslimiet inmiddels op 55 procent van de snelwegen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Vaak later op bestemming na verhoging maximumsnelheid naar 130 km/u”

ReindeR Rustema|17.06.19|22:06

En daarom, teken de petitie voor 1 snelheid op de snelwegen! https://1snelheidopdesnelweg.petities.nl “Geen 130, maar ook geen 70, de huidige minimumsnelheid. Iedereen één snelheid. Duidelijk. Relaxed. Veilig. Zuinig. Je rijstrook doet er niet meer toe.” Doen! Vermeld vooral je deskundigheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.