Kabinet toch aan de slag met rekeningrijden

Het kabinet gaat aan de slag met de invoering van een vorm van rekeningrijden. Dat melden Haagse bronnen aan persbureau ANP. Er liggen meerdere varianten op tafel om automobilisten naar gebruik te laten betalen. Een definitief besluit valt pas in 2025, dus in een volgende kabinetsperiode.

Rekeningrijden ligt binnen de huidige coalitie gevoelig. Met name de VVD van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen heeft zich er tot dusver fel tegen verzet. “De traditionele spitsheffing is een gruwel. Daar ga ik niet aan beginnen”, zei ze onlangs nog in de Telegraaf.

Het was een reactie op de recente plannen van de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van 25 partijen in de mobiliteitssector. De groep pleit voor “een variabel systeem met een vlakke kilometerprijs op de weg”. Het nieuwe systeem moet in de plaats komen van de huidige motorrijtuigenbelasting (MRB), inclusief opcenten en de Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM).

Deur op een kier

Het mes snijdt volgens het samenwerkingsverband aan twee kanten: het draagt bij aan een rechtvaardigere verdeling van de kosten. En de inkomsten van de ‘schatkist’ blijven op niveau, zonder dat mensen meer belasting hoeven te betalen.

Deed Van Nieuwenhuizen de deur met een klap dicht, partijgenoot en fractievoorzitter Klaas Dijkhoff zette ‘m weer op een kier. Hij liet vorige week al doorschemeren dat binnen de grootste regeringspartij toch wordt nagedacht over kilometerbeprijzing. Dat zou nodig zijn om ook elektrische rijders hun deel te laten bijdragen. Zij betalen immers geen brandstofaccijns.

Verschillende opties

In de eerste variant waar nu aan wordt gewerkt, gaan alleen bestuurders van elektrische auto’s betalen per gereden kilometer. Voor benzine- en dieselauto’s blijft dan het huidige systeem in stand. Optie twee is een heffing voor alle auto’s, afhankelijk van plaats en tijd, zonder dat rijden in de spits extra wordt belast. In de derde variant, waarin ook de mate van vervuiling van de auto wordt meegewogen, wordt ook een spitsheffing niet uitgesloten.

Het kabinet is verder van plan elektrisch rijden te blijven stimuleren, maar wel in aangepaste vorm. De huidige manier van subsidiëring ligt onder vuur omdat daar vooral mensen van profiteren die zich toch al een dure elektrische wagen kunnen veroorloven. Het doel blijft een volledig elektrische nieuwverkoop van auto’s in 2030. Daarnaast moet een tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen op gang worden gebracht.

De klimaatplannen van het kabinet worden vrijdag gepresenteerd. Ze moeten ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot in Nederland in 2030 bijna is gehalveerd ten opzichte van 1990.

Bron: ANP

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.