Nieuw onderzoek kijkt naar socio-economische aspecten van mobiliteit

De Verkeersonderneming lanceert de Mobiliteitsgeluktest. Deze online vragenlijst onderzoekt meer dan alleen vervoer: ook de economische, sociale en culturele aspecten van reizen komen aan bod. Al deze aspecten verenigt het samenwerkingsverband van verschillende publieke organisaties in de Rotterdamse regio in het begrip mobiliteitsgeluk. Mobiliteit is niet alleen van A naar B reizen, stelt de Verkeersonderneming, het draagt ook bij aan hoe mensen hun leven in kunnen inrichten en daarmee aan hun mate van geluk.

“Met de MobiliteitsGelukTest onderzoekt de Verkeersonderneming de rol van mobiliteit in het geluksgevoel van mensen”, zegt programmamanager Hans Stevens in een verklaring. “Meer concreet gaat het om de relatie van mobiliteit met zes domeinen die volgens internationaal wetenschappelijk onderzoek het geluk van mensen bepalen. Bijvoorbeeld gezondheid, vrijheid of de eigen leefomgeving.”

Verder onderzoek

De MobiliteitsGeluksTest werkt volgens Stevens twee kanten op. “Enerzijds onderzoekt de test het maatschappelijk rendement van mobiliteitsprojecten en andere interventies op het gebied van mobiliteit. Daarnaast geeft de test ons inzicht in handelingsperspectieven van mensen, en hoe die per gemeente, buurt of wijk van elkaar verschillen.” Op dat laatste kan vervolgens weer ge├»ntervenieerd worden.

Met de uitkomsten van de MobiliteitsGeluksTest kan De Verkeersonderneming mobiliteitsgeluk bevorderen. De resultaten van de test worden ingezet om de partners die bij de Verkeersonderneming betrokken zijn, aan te moedigen mobiliteitsgeluk beter bereikbaar te maken voor meer mensen. Ook biedt de test een goed aanknopingspunt voor nieuw onderzoek.

Uitwerking

Helemaal nieuw is het begrip Mobiliteitsgeluk overigens niet. Al een aantal jaar hanteert De Verkeersonderneming de term Mobiliteitsgeluk Index. De test is een uitwerking daarvan. Het woord hangt ook nauw samen met vervoersarmoede. Idee daarachter is dat bijvoorbeeld lang niet iedereen geld heeft voor een kaartje voor het OV of zelfs maar voor een fiets. Deze groep kan daardoor lastig meedoen in de maatschappij, is de aanname.

Om hier wat aan te doen, opende de Verkeersonderneming in samenwerking met de gemeente Rotterdam begin dit jaar een fietsenbank op Rotterdam-Zuid. Hier kunnen Rotterdammers die financieel niet in staat zijn om een fiets te kopen terecht voor een fiets. De Fietsenbank heeft als doel om fietsen mogelijk te maken voor alle Rotterdammers.

De Verkeersonderneming is een publiek-private samenwerking van de gemeente Rotterdam, en Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. Hun gezamenlijke doel is om het Rotterdamse havengebied en de omliggende regio goed bereikbaar te houden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.