Rotterdam zet veerdienst in als alternatief voor tunnel

Tijdens de renovatie van het fiets- en voetgangersdeel van de Maastunnel in Rotterdam kunnen fietsers en voetgangers via een veerdienst oversteken. Dat heeft het college van b&w besloten. De renovatie duurt zeven maanden voor de fietstunnel en elf maanden voor het voetgangersdeel. In februari gaf het college nog de voorkeur aan de fietsbus als alternatief. Maar dat bleek toch onhaalbaar.

Met de fietsbus zou er direct worden geĆ«xperimenteerd met een snelle en vaak rijdende vorm van openbaar vervoer door de Maastunnel. “Helaas bleek dat vanwege de tunnelveiligheid geen haalbaar alternatief”, zegt wethouder Bokhove in een verklaring. “Samen met het duidelijke signaal van de gebruikers van de tunnel, was dat voor ons de reden om te kijken of het andere logische alternatief – een veerdienst – wel te realiseren is.”

Later

In overleg met het havenbedrijf en gebruikers van de tunnel is gekozen voor een vaarroute tussen de Sint-Janshaven en de Sint-Jobshaven. Omwonenden van de tijdelijke aanlegplaatsen in die havens zijn hierover al in gesprek met de gemeente.

De zoektocht naar goede vervoerders is gestart via een aanbesteding. De werkzaamheden aan de fietsers- en voetgangerstunnel starten in december. Dat is later dan gepland. De extra tijd is nodig om een betrouwbare veerdienst te hebben op het moment dat de tunnel dicht gaat.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.