Ringweg Utrecht eerste project dat in problemen komt door stikstof-uitspraak

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat reageert teleurgesteld op de uitspraak van de Raad van State (RvS). Minister Cora van Nieuwenhuizen noemt het besluit in een reactie een “zware tegenvaller”. De RvS oordeelde woensdag dat de A12 en de A27, beide onderdeel van de Ring van Utrecht, niet verbreed mogen worden. Het project zou zorgen voor meer stikstofuitstoot, onder meer in natuurgebieden.

“De verbreding van de wegen bij Utrecht, de draaischijf van ons wegennet, is erg belangrijk voor de doorstroming van het drukke verkeer in Nederland, en voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de Ring Utrecht”, zegt het ministerie.

Het ministerie benadrukt dat er meer natuur in de plaats komt voor het project. “Er zijn meer en hogere geluidsschermen voorzien en er komt een groene verbinding over de A27.”

Opgelucht

De verbreding van de Ring Utrecht is van groot belang voor het kabinet. Het project werd genoemd in het regeerakkoord. De plannen waren gebaseerd op het Programma Aanpak Stikstof (PAS), maar in mei zette de Raad van State een streep door dat programma.

De PAS voldoet volgens de RvS niet aan Europese regelgeving. De verbreding van de A27 en A12 is het eerste grote infrastructuurproject van de overheid dat in de problemen komt in het kader van de PAS-uitspraak.

De Tweede Kamer is verdeeld over het besluit. Linkse partijen zijn opgelucht. “De minister moet nu met echte oplossingen komen die goed zijn voor mensen, het klimaat en de natuur”, zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. “Geen nieuwe list, maar investeren in OV en fiets.”

Doorpakken

Als het aan coalitiepartij VVD ligt, vindt het kabinet juist snel een oplossing zodat het kan “doorpakken” met de verbreding. “Alternatieven zijn niet toereikend of voorhanden”, aldus Kamerlid Remco Dijkstra.

De gemeente Utrecht heeft geen moeite met de beslissing van de Raad van State dat de A12 en de A27 voorlopig niet verbreed mogen worden uit milieuoverwegingen. “Stikstof heeft grote impact op de bodem en natuur. Het is goed dat de rechter vanuit deze invalshoek naar geplande projecten kijkt”, aldus wethouder Lot van Hooijdonk (Mobiliteit) in een reactie.

Bron: ANP

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “Ringweg Utrecht eerste project dat in problemen komt door stikstof-uitspraak”

Cor van Angelen|28.07.19|14:14

Hoe zo Ringweg Utrecht in de problemen? Nu snel naar 80 km/u , ook veel veiliger en betere doorstroming. Besparing meer dan 1 miljard!!!!

Cor van Angelen|28.07.19|14:12

Hoe zo Ringweg Utrecht in de problemen? Nu snel naar 80 km/u, dan ook betere doorstroming en grotere veiligheid. Besparing meer dan 1 miljard!!!!

Marina de Groene|25.07.19|11:50

Inderdaad meer investeren op goed en milieuvriendelijker OV, asfalt ligt er al genoeg. Ook kost het allemaal te veel.

Pat Rick|24.07.19|14:20

@Victor: Verbreding A6 naar Lelystad (airport) kan worden uitgesteld. Men moet kijken naar de verkeersstromen en forensenverkeer in de directe omgeving van A’dam kan het beste gaan via metro, dat naar de voorsteden moet lopen (zoals in een normale metropool).

Verkeer groeit vooral in de provincies, waar economische groei vastloopt en OV niet rendeert. Dus daar is verbreding wel een oplossing (A50 en N50, A67, A73, A76). Vaak liggen hier logistieke hotspots Venlo, West-Brabant, KAN …

Victor Bax|20.07.19|11:36

Verschrikkelijk hoe verbreding van wegen als oplossing voor congestie gezien wordt. Een spoorlijn van Utrecht ri. Breda moet erbij komen. Utrecht als spoorhub. De aandacht moet van asfalt af! Waanzinnig, het gebrek aan visie! Ook rond Amsterdam en Leiden wordt maar meer asfalt bedacht. Het is een methode van pappen en nathouden.

Pat Rick|18.07.19|13:32

Wellicht kan de A73 bij Venlo prioriteit krijgen, want verbreding hier was uitgesteld vanwege dit verhaal (geen capaciteit). Eigenlijk is verbreding vooral nodig tussen Zaarderheiken en Tiglia (A73/A74), en urgent want de regio is de logistieke hub van Europa.

Ruimtereservering op de maasbrug is al aanwezig, dus daar hoeven wat strepen verplaatst te worden.

Henk Angenent|18.07.19|11:11

Prima zaak. Het houdt ook een keer op. Voor onze asfalttante wellicht een tegenvaller, maar het is niet anders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.