Persoonsgegevens uit kentekenregister op straat? RDW start onderzoek

De RDW, Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit en de politie starten een onderzoek naar misbruik van het kentekenregister. Uit onderzoek van RTL Nieuws zou blijken dat RDW-gegevens, waaronder persoonsgegevens, online worden verkocht. Voor de RDW staat nog niet vast dat dit gebeurt door rechtstreekse raadpleging van het kentekenregister. Dat is nu onderwerp van onderzoek.

Volgens RTL Nieuws is het mogelijk om te laten uitzoeken wie de eigenaar van een voertuig is, aan de hand van het kenteken. Dat zou 50 tot 150 euro kosten. De gegevens zouden worden opgezocht door mensen die toegang hebben tot het kentekenregister, maar volgens de RDW is die conclusie te voorbarig.

Vele partijen maken gebruik van de gegevens die bij de RDW zijn opgeslagen. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, de politie, het CJIB, en beroepsbeoefenaars als gerechtsdeurwaarders en verzekeraars.

“Dit is een ernstige kwestie en de RDW neemt dit hoog op”, laat de dienst weten. “Betrouwbaarheid en juistheid van de gegevens is uitermate belangrijk. Tegelijk moeten burgers ervan uit kunnen gaan dat privacygevoelige gegevens veilig zijn bij de RDW.”

Steekproeven

De RDW heeft maandag aangifte gedaan bij de politie. De dienst wil weten wat precies aan de hand is en is samen met het het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit en de politie een onderzoek gestart.

De RDW benadrukt dat het zich ‘uitermate inspant’ om privacygevoelige data te beschermen tegen misbruik door onbevoegden. “Security-maatregelen maken onderdeel uit van alle processen die te maken hebben met bevraging van de registers. Zo laat de RDW de processen ieder jaar onafhankelijk toetsen, vinden steekproeven plaats en ook permanente monitoring. Ook zijn de eisen waaraan alle partijen die de registers moeten raadplegen voor hun werk, hoog.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.