Oversteek-experiment Weena. FOTO Gemeente Rotterdam

Wie veel loopt of fietst is gezonder dan wie vaak met auto rijdt

Mensen met een gezond gewicht fietsen vaker en laten de auto vaker staan dan zwaardere mensen. Vergelijk je de groep die onderweg een of meerdere actieve vervoersmiddelen gebruikt met de groep die voornamelijk met de auto reist, dan valt op dat in die eerste groep meer mensen zitten met een goede subjectieve gezondheid en een gezond BMI. Hoe mensen reizen blijkt een belangrijke factor in het wel of niet halen van de aanbevolen dagelijkse 150 minuten beweging. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Voor dit onderzoek maakten de onderzoekers gebruik gemaakt van data uit het Mobiliteitspanel Nederland (MPN), een langlopend verplaatsingsonderzoek door het KiM. Gezondheid benaderen ze met de Body Mass Index (BMI), cijfers van de Gezondheidsraad en met subjectieve beoordelingen – met andere woorden: hoe gezond vinden mensen zichzelf?

Uit analyses blijkt dat er een duidelijke samenhang bestaat tussen de gezondheid van mensen en hun reisgedrag in Nederland. Zo komt naar voren dat mensen met een gezond gewicht vaker fietsen en minder de auto gebruiken dan zwaardere mensen. Daarnaast gebruiken mensen met obesitas vaker de e-fiets en lopen zij minder vaak in vergelijking met mensen met een gezond gewicht.

E-bike

Een zelfde beeld ontstaat als je kijkt naar iemands reispatroon. Immers: veel mensen maken dagelijks gebruik van verschillende vervoersmiddelen. Vergelijk je de groep die onderweg een of meerdere actieve vervoersmiddelen gebruikt met de groep die voornamelijk met de auto reist, dan valt op dat in die eerste groep meer mensen zitten met een goede subjectieve gezondheid en een gezond BMI. Een uitzondering hierop zijn de mensen die voornamelijk de e-bike pakken.

De onderzoekers keken ook of en hoe de panelleden het beweegadvies van de Gezondheidsraad halen. Volwassenen zouden minimaal 150 minuten per week fysieke activiteiten moeten uitvoeren luidt die aanbeveling. Hieraan voldoet ongeveer 54 procent van de volwassen Nederlands. Analyse van het reisgedrag van mensen laat zien dat ongeveer één op de drie mensen deze 150 minuten al haalt door te reizen met de fiets, e-fiets of te voet. De dagelijkse mobiliteit blijkt dus een belangrijke factor in het wel of niet halen van deze richtlijn.

Slechts 5 minuten

Omdat mensen met een gezond gewicht vaker gebruiken maken van deze actieve vervoerwijzen, halen zij de norm ook vaker dan mensen met overgewicht en obesitas. Mensen die de bewegingsnorm halen met hun dagelijkse mobiliteit, bewegen fors meer dan de mensen die de norm niet halen. Waar mensen die de norm halen dagelijks gemiddeld bijna 50 minuten actief reizen, doen mensen die de norm niet halen dit gemiddeld slechts 5 minuten per dag.

Met welke vervoersmiddelen mensen reizen blijkt ook een goede graadmeter. Zo bewegen mensen die bijna overal de auto voor gebruiken nog geen 5 minuten per dag tijdens de dagelijkse mobiliteit, terwijl mensen die regelmatig gebruik maken van het openbaar vervoer, gemiddeld ongeveer 25 minuten per dag bewegen.

BMI is bepalender

Van de mensen die een reispatroon hebben waarbij bijna alleen maar de auto wordt gebruikt, haalt maar 7 procent de beweegnorm. Van mensen die voornamelijk fietsen is dit 80 procent. Ook openbaar vervoer-gebruikers halen in relatief hoge mate de beweegrichtlijn omdat zij vaak lopen of fietsen van of naar een halte of station.

Volgens de onderzoekers wekken de onderzoeksresultaten de indruk dat de BMI bepalender is voor het reisgedrag dan andersom. Zo gebruiken mensen met een hogere BMI vaker de auto, minder vaak de fiets en lopen zij minder vaak in een volgend jaar. Maar om daadwerkelijk uitspraken te kunnen doen over causaliteit is er volgens hen minimaal drie jaar aan data nodig, terwijl er ten tijde van dit onderzoek slechts twee jaar beschikbaar was.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.