Monique Verhoef BEELD Privefoto

‘We willen meer diversiteit in de mobiliteitswereld’

Monique Verhoef BEELD Privefoto

De mobiliteitswereld diverser maken. Dat is de doelstelling van het onlangs opgerichte vrouwennetwerk [W]heels. Aan vrouwelijke input ontbreekt het namelijk nogal eens, is de gedachte. Op een positieve manier willen de vier oprichters laten zien hoe het anders kan. In gesprek met een van hen, Monique Verhoef, eigenaar en consultant bij MOVE. Het eerste deel van een vierluik.

“De concrete aanleiding om [W]heels op te richten, was een symposium vorig jaar zomer, waarop achter elkaar acht blanke mannen spraken. Het was interessant, maar ik vond het een te eenzijdige schets van stakeholders.
De oververtegenwoordiging van mannen valt me sowieso op, ook op televisie. Daar hebben we de mannentafel, denk ik dan. En ik ben niet anti-man, begrijp me goed. Maar ik denk dat we gebaat zijn bij meer diversiteit.

Dus afloop van het symposium sprak ik de organisator, ook een man, hierop aan. Hij zei: “Ik heb wel vrouwen benaderd, maar ze konden niet.” Waarop ik reageerde: “Eén telefoontje en ik had acht vrouwen voor je geregeld.”
Op de fiets terug naar huis voelde ik mij ‘die vrouw met het vingertje’. Daar had ik geen zin in. Dat is geen rol die bij mij past. Toen dacht ik: ik moet het omdraaien, ik moet zorgen dat vrouwen vindbaar worden, ik moet onze kracht als uitgangspunt nemen. Zo ontstond het idee om vrouwen beter zichtbaar te maken. Niet alleen voor congres-organisatoren, maar bijvoorbeeld ook voor raden van bestuur en raden van toezicht.’

Kwaliteit

‘Korte tijd later polste ik het idee bij Chrétienne Hoek, Ananda Groag en Monique Monster en ze reageerden gelijk enthousiast. Met z’n vieren besloten we dit op te pakken.

We hadden uitvoerige discussies over de doelstelling. Gaat het alleen om zichtbaarheid? Nee, vonden we, het gaat ook om diversiteit. Iedereen kijkt anders naar een onderwerp. Met meer diversiteit onder ontwikkelaars, wordt de kwaliteit en uitvoering van projecten alleen maar beter. Door betere zichtbaarheid krijg je meer diversiteit, was onze conclusie. En wat we ook belangrijk vonden, en wat hier nauw mee samenhangt: het onderlinge netwerk versterken.’

Priorteit

‘In de tussentijd kregen we ook een ‘raad van inspiratie’: verschillende vrouwen met topfuncties in de mobiliteitssector die ons gevraagd en ongevraagd voorzien van advies.

Met elkaar denken we na over de invulling. Achter elkaar bijeenkomsten organiseren is niet wat we willen, wisten we al meteen. Voor je het weet ben je alleen maar bezig om een netwerk in de lucht te houden. Maar we willen wel dingen gaan organiseren. Vrouwen vindbaar en zichtbaar maken is nu onze prioriteit. Dat doen we met een profielenpagina op onze website. Alle vrouwen kunnen zich hiervoor aanmelden. We krijgen veel reacties – van enthousiaste vrouwen en van mensen die sprekers en expertise zoeken. Dat is tof.”

Later op VerkeersNet: interviews met de andere drie oprichters.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We willen meer diversiteit in de mobiliteitswereld’ - VerkeersNet
Monique Verhoef BEELD Privefoto

‘We willen meer diversiteit in de mobiliteitswereld’

Monique Verhoef BEELD Privefoto

De mobiliteitswereld diverser maken. Dat is de doelstelling van het onlangs opgerichte vrouwennetwerk [W]heels. Aan vrouwelijke input ontbreekt het namelijk nogal eens, is de gedachte. Op een positieve manier willen de vier oprichters laten zien hoe het anders kan. In gesprek met een van hen, Monique Verhoef, eigenaar en consultant bij MOVE. Het eerste deel van een vierluik.

“De concrete aanleiding om [W]heels op te richten, was een symposium vorig jaar zomer, waarop achter elkaar acht blanke mannen spraken. Het was interessant, maar ik vond het een te eenzijdige schets van stakeholders.
De oververtegenwoordiging van mannen valt me sowieso op, ook op televisie. Daar hebben we de mannentafel, denk ik dan. En ik ben niet anti-man, begrijp me goed. Maar ik denk dat we gebaat zijn bij meer diversiteit.

Dus afloop van het symposium sprak ik de organisator, ook een man, hierop aan. Hij zei: “Ik heb wel vrouwen benaderd, maar ze konden niet.” Waarop ik reageerde: “Eén telefoontje en ik had acht vrouwen voor je geregeld.”
Op de fiets terug naar huis voelde ik mij ‘die vrouw met het vingertje’. Daar had ik geen zin in. Dat is geen rol die bij mij past. Toen dacht ik: ik moet het omdraaien, ik moet zorgen dat vrouwen vindbaar worden, ik moet onze kracht als uitgangspunt nemen. Zo ontstond het idee om vrouwen beter zichtbaar te maken. Niet alleen voor congres-organisatoren, maar bijvoorbeeld ook voor raden van bestuur en raden van toezicht.’

Kwaliteit

‘Korte tijd later polste ik het idee bij Chrétienne Hoek, Ananda Groag en Monique Monster en ze reageerden gelijk enthousiast. Met z’n vieren besloten we dit op te pakken.

We hadden uitvoerige discussies over de doelstelling. Gaat het alleen om zichtbaarheid? Nee, vonden we, het gaat ook om diversiteit. Iedereen kijkt anders naar een onderwerp. Met meer diversiteit onder ontwikkelaars, wordt de kwaliteit en uitvoering van projecten alleen maar beter. Door betere zichtbaarheid krijg je meer diversiteit, was onze conclusie. En wat we ook belangrijk vonden, en wat hier nauw mee samenhangt: het onderlinge netwerk versterken.’

Priorteit

‘In de tussentijd kregen we ook een ‘raad van inspiratie’: verschillende vrouwen met topfuncties in de mobiliteitssector die ons gevraagd en ongevraagd voorzien van advies.

Met elkaar denken we na over de invulling. Achter elkaar bijeenkomsten organiseren is niet wat we willen, wisten we al meteen. Voor je het weet ben je alleen maar bezig om een netwerk in de lucht te houden. Maar we willen wel dingen gaan organiseren. Vrouwen vindbaar en zichtbaar maken is nu onze prioriteit. Dat doen we met een profielenpagina op onze website. Alle vrouwen kunnen zich hiervoor aanmelden. We krijgen veel reacties – van enthousiaste vrouwen en van mensen die sprekers en expertise zoeken. Dat is tof.”

Later op VerkeersNet: interviews met de andere drie oprichters.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.