‘Ik hoop dat ons mobiliteitsnetwerk straks niet meer nodig is’

Hoe meer perspectieven, hoe rijker de discussie, zegt Ananda Groag, initiatiefnemer van Living Mobility. Zij is een van de oprichters van vrouwennetwerk [W]heels, dat bevorderen van diversiteit in de mobiliteitswereld als speerpunt heeft. Het tweede deel van een vierluik.

“De oververtegenwoordiging van mannen op congressen is een terugkerend onderwerp in de gesprekken die ik met andere vrouwen heb. Iedere keer verbazen we ons er weer over. Het is toch wel een doorn in ons oog. Een gemiste kans. Ik heb zelfs het idee dat Nederland achterloopt in vergelijking met andere landen, maar dat terzijde. Dus toen Monique Verhoef het plan voor een vrouwennetwerk vertelde, wist ze dat ik ervoor te porren was.

Gevoelige snaar

We hebben geen hele strakke rolverdeling, maar op dit moment ben ik degene die de website beheert. Ik onderhoud het contact met de leden en verwerk de nieuwe aanmeldingen. Het gaat lekker: ik denk dat we er zo’n tachtig hebben. We krijgen ook heel veel positieve reacties. Mensen zijn enthousiast, zijn blij en vinden het goed dat we dit begonnen zijn. Voor veel vrouwen – maar ook mannen overigens – is het een herkenbaar onderwerp. Je hoort ook: jammer dat dit anno 2019 nog nodig is. We hebben duidelijk een gevoelige snaar geraakt. Dat maakt ons blij en dankbaar om hieraan mee te mogen werken.

Hier en daar horen we ook een kritische noot: dat we teveel focus leggen op diversiteit. Terwijl we het juist heel positief willen insteken. Niet: ‘we moeten’ en ‘we eisen’. Maar: onze eigen kracht als uitgangspunt nemen en de zichtbaarheid van vrouwen vergroten.”

Rijker

“Diversiteit is belangrijk. Niet alleen van mannen en vrouwen, maar ook van achtergronden en opvattingen. Hoe meer perspectieven, hoe rijker de discussie.

Hier heeft de mobiliteitswereld vandaag de dag veel belang bij. De tijd dat mobiliteit alleen ging over wegen verlengen en verbreden ligt achter ons. We zijn aanbeland in een tijd dat de mens centraal staat. Het gaat nu over de vraag: hoe bouw je een prettige stad? En ik denk dat vrouwelijke waarden hier wel bij helpen.

Daar is nog een wereld te winnen. Ik heb een aantal congressen over mobiliteit georganiseerd en ik vind het echt wel een uitdaging om de juiste mensen te vinden. Hoe dat komt? Misschien omdat mannen toch meer op de voorgrond treden? Ik weet het niet. Maar ik denk wel dat we met ons netwerk bijdragen aan een oplossing.
Waar we staan over vijf jaar? Ik hoop dan natuurlijk dat we niet meer nodig zijn. Dat diversiteit vanzelfsprekend is. Tijdens congressen, op de werkvloer en in bestuurskamers.”

Lees ook deel 1: ‘We willen meer diversiteit in de mobiliteitswereld’

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Ik hoop dat ons mobiliteitsnetwerk straks niet meer nodig is' - VerkeersNet

‘Ik hoop dat ons mobiliteitsnetwerk straks niet meer nodig is’

Hoe meer perspectieven, hoe rijker de discussie, zegt Ananda Groag, initiatiefnemer van Living Mobility. Zij is een van de oprichters van vrouwennetwerk [W]heels, dat bevorderen van diversiteit in de mobiliteitswereld als speerpunt heeft. Het tweede deel van een vierluik.

“De oververtegenwoordiging van mannen op congressen is een terugkerend onderwerp in de gesprekken die ik met andere vrouwen heb. Iedere keer verbazen we ons er weer over. Het is toch wel een doorn in ons oog. Een gemiste kans. Ik heb zelfs het idee dat Nederland achterloopt in vergelijking met andere landen, maar dat terzijde. Dus toen Monique Verhoef het plan voor een vrouwennetwerk vertelde, wist ze dat ik ervoor te porren was.

Gevoelige snaar

We hebben geen hele strakke rolverdeling, maar op dit moment ben ik degene die de website beheert. Ik onderhoud het contact met de leden en verwerk de nieuwe aanmeldingen. Het gaat lekker: ik denk dat we er zo’n tachtig hebben. We krijgen ook heel veel positieve reacties. Mensen zijn enthousiast, zijn blij en vinden het goed dat we dit begonnen zijn. Voor veel vrouwen – maar ook mannen overigens – is het een herkenbaar onderwerp. Je hoort ook: jammer dat dit anno 2019 nog nodig is. We hebben duidelijk een gevoelige snaar geraakt. Dat maakt ons blij en dankbaar om hieraan mee te mogen werken.

Hier en daar horen we ook een kritische noot: dat we teveel focus leggen op diversiteit. Terwijl we het juist heel positief willen insteken. Niet: ‘we moeten’ en ‘we eisen’. Maar: onze eigen kracht als uitgangspunt nemen en de zichtbaarheid van vrouwen vergroten.”

Rijker

“Diversiteit is belangrijk. Niet alleen van mannen en vrouwen, maar ook van achtergronden en opvattingen. Hoe meer perspectieven, hoe rijker de discussie.

Hier heeft de mobiliteitswereld vandaag de dag veel belang bij. De tijd dat mobiliteit alleen ging over wegen verlengen en verbreden ligt achter ons. We zijn aanbeland in een tijd dat de mens centraal staat. Het gaat nu over de vraag: hoe bouw je een prettige stad? En ik denk dat vrouwelijke waarden hier wel bij helpen.

Daar is nog een wereld te winnen. Ik heb een aantal congressen over mobiliteit georganiseerd en ik vind het echt wel een uitdaging om de juiste mensen te vinden. Hoe dat komt? Misschien omdat mannen toch meer op de voorgrond treden? Ik weet het niet. Maar ik denk wel dat we met ons netwerk bijdragen aan een oplossing.
Waar we staan over vijf jaar? Ik hoop dan natuurlijk dat we niet meer nodig zijn. Dat diversiteit vanzelfsprekend is. Tijdens congressen, op de werkvloer en in bestuurskamers.”

Lees ook deel 1: ‘We willen meer diversiteit in de mobiliteitswereld’

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.