Amsterdam presenteert plannen voor autoluwe stad

Gratis OV voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend, deelfietsen bij metrostations en in straten meer ruimte creëren voor fietsers en voetgangers. Het zijn plannen uit de Agenda Amsterdam Autoluw, die het College van de stad deze week presenteerde. Met de in totaal 27 maatregelen wil het stadsbestuur inwoners en bezoekers stimuleren om vaker te kiezen voor alternatief vervoer.

Momenteel gebruikt 58 procent van de inwoners van Amsterdam de auto voor verplaatsingen naar de regio. Van alle bezoekers van de hoofdstad kiest iets meer dan de helft ervoor om met de auto te komen. Een groot deel daarvan zijn mensen die in Amsterdam werken, maar er niet wonen. Het is de bedoeling dat hiervan een groot deel minder gebruik gaat maken van de auto en dat in de stad ruimte komt voor fietsers, voetgangers en dus OV-gebruikers. Uitgangspunt is wel dat de stad bereikbaar blijft.

Nachtmetro

Een pakket van 27 ‘concrete maatregelen’ moet dat mogelijk maken. Onder meer op gebied van openbaar vervoer. “In een autoluwe stad de meest voor de hand liggende vervoerswijze voor veel reizen over de (middel)lange afstand”, aldus het college.

Zo moet spoorboekloos reizen in het stedelijk OV mogelijk worden, komen er nieuwe, snelle buslijnen en start een pilot met een nachtmetro: twee metrolijnen rijden straks langer door in de nachten in het weekend. Kinderen tot en met 11 jaar mogen straks op woensdagmiddag en in het weekend gratis met het OV – bedoeld om bijvoorbeeld ouders en opvoeders te verleiden de auto thuis te laten.

Maximum snelheid

Wat betreft de ‘actieve modi’ lopen en fietsen: de top-15 van stadsstraten met voetgangersknelpunten wordt aangepakt en bij metrostations komen deelfietsen. Bovendien maakt de gemeente werk van ‘fietsvriendelijke inrichting’ van het wegennet en komen er nieuwe fietsroutes.

Nauw hiermee samenhangend: verschillende straten worden autoluw gemaakt. Op veel plekken in de stad wordt de maximum snelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur. Verder zorgt het stadsbestuur ervoor dat doorgaand verkeer dat geen bestemming heeft in Amsterdam, zoveel mogelijk gebruik maakt van de wegen rondom de stad.

Parkeervergunningen

Ook op gebied van parkeren wil de gemeente andere keuzes maken. Bewoners worden gestimuleerd om meer inpandig te parkeren. Ook komen er minder parkeervergunningen beschikbaar. Het is niet alleen maar ‘ge- en verbod’ wat de klok slaat. Het aanbod deelauto’s wordt ‘beter en aantrekkelijker’. P+R’s worden ‘beter benut en uitgebreid.’

Stadslogistiek ‘efficiënter’ maken, moet ook helpen, is het idee. Concreet betekent dat onder meer: doorontwikkeling hubstrategie, optimalisatie van venstertijden en experimenteren met licht-elektrische vrachtvoertuigen.

Definitief

De maatregelen komen deels voort uit ‘intensieve gesprekken’ die de gemeente van februari tot mei dit jaar voerde met inwoners, experts en de gemeenten uit de regio. Bij de concrete uitwerking van projecten wil de gemeente met veel verschillende mensen in gesprek blijven. De manier waarop dat gebeurt en welke invloed dat heeft zal per maatregel verschillen.

Het college heeft de stadsdelen nu gevraagd om de conceptversie van de agenda te voorzien van advies. Die adviezen worden vervolgens door het college besproken. De definitieve agenda wordt eind dit jaar gepresenteerd. Behandeling in de gemeenteraad vindt naar verwachting begin 2020 plaats.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.