Monique Monster BEELD privefoto

‘Mobiliteitswereld minder aantrekkelijk als vrouw zich niet kan laten zien’

Monique Monster BEELD privefoto

De mobiliteitswereld diverser maken. Dat is de doelstelling van het onlangs opgerichte vrouwennetwerk [W]heels. In gesprek met medeoprichter Monique Monster, woordvoerder bij De Verkeersonderneming. Deel drie van een vierluik.

“Er werken best veel vrouwen in de mobiliteitssector. Kijk alleen al naar onze minister en staatssecretaris. Dames op mooie posities – en dat zou nog wel meer mogen, vind ik. Maar op een een of andere manier belanden toch de mannen op de podia van mobiliteitscongressen. Misschien omdat vaak de mensen benaderd worden die vaker spreken. Mannen dus. Zo houdt het probleem zichzelf in stand.

Vrouwen moeten dus veel zichtbaarder zijn. Alleen al om het werkveld aantrekkelijk te houden voor vrouwen. Zij moeten mogelijkheden hebben om zichzelf te laten zien. Als de mobiliteitswereld niet in staat is om vrouwen zichtbaar te maken, dan wordt het werkveld op den duur minder interessant voor ze. Zo kom je in een vicieuze cirkel.”

Reuring

“Vrouwen hebben ook een andere perspectief op mobiliteit. Dat is waardevol. Je ziet dat mannen – en dan chargeer ik een beetje – best wel van de techniek en de infrastructuur zijn. Dus: welke fietspaden kunnen we verbeteren? Hoe zorgen we dat het verkeer blijft rijden? Maar mobiliteit gaat ook over gedrag van mensen. Mobility as a Service is een goed voorbeeld. Iedereen staart zich blind op hoe het allemaal technisch mogelijk is. Maar er zijn nog maar weinig onderzoeken naar waar de gebruiker echt behoefte aan heeft. Ik zie het toch wel als onze rol om dat perspectief te belichten.

Binnen [W]heels, de combinatie van wheels en heels, ben ik verantwoordelijk voor de communicatie en woordvoering. Ik plaats nieuwtjes en verstuur persberichten. Een beetje reuring creëren.

We zijn geen feministisch clubje hoor. Zo van: vrouwen tegen de mannen. Of: wie is de schuldige? Want in dat geval moeten we ook naar onszelf kijken. Ons doel is vooral om diversiteit een duw in de goede richting te geven.
Dat is niet van vandaag op morgen geregeld. Maar het initiatief an sich zorgt al voor bewustwording – bij samenstellers van congressen en bij vrouwen zelf. Maar ook bij de bedrijven waar ze werken. Zichtbaarheid op congressen begint bij zichtbaarheid binnen de eigen organisatie.”

Lees ook

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Mobiliteitswereld minder aantrekkelijk als vrouw zich niet kan laten zien’ - VerkeersNet
Monique Monster BEELD privefoto

‘Mobiliteitswereld minder aantrekkelijk als vrouw zich niet kan laten zien’

Monique Monster BEELD privefoto

De mobiliteitswereld diverser maken. Dat is de doelstelling van het onlangs opgerichte vrouwennetwerk [W]heels. In gesprek met medeoprichter Monique Monster, woordvoerder bij De Verkeersonderneming. Deel drie van een vierluik.

“Er werken best veel vrouwen in de mobiliteitssector. Kijk alleen al naar onze minister en staatssecretaris. Dames op mooie posities – en dat zou nog wel meer mogen, vind ik. Maar op een een of andere manier belanden toch de mannen op de podia van mobiliteitscongressen. Misschien omdat vaak de mensen benaderd worden die vaker spreken. Mannen dus. Zo houdt het probleem zichzelf in stand.

Vrouwen moeten dus veel zichtbaarder zijn. Alleen al om het werkveld aantrekkelijk te houden voor vrouwen. Zij moeten mogelijkheden hebben om zichzelf te laten zien. Als de mobiliteitswereld niet in staat is om vrouwen zichtbaar te maken, dan wordt het werkveld op den duur minder interessant voor ze. Zo kom je in een vicieuze cirkel.”

Reuring

“Vrouwen hebben ook een andere perspectief op mobiliteit. Dat is waardevol. Je ziet dat mannen – en dan chargeer ik een beetje – best wel van de techniek en de infrastructuur zijn. Dus: welke fietspaden kunnen we verbeteren? Hoe zorgen we dat het verkeer blijft rijden? Maar mobiliteit gaat ook over gedrag van mensen. Mobility as a Service is een goed voorbeeld. Iedereen staart zich blind op hoe het allemaal technisch mogelijk is. Maar er zijn nog maar weinig onderzoeken naar waar de gebruiker echt behoefte aan heeft. Ik zie het toch wel als onze rol om dat perspectief te belichten.

Binnen [W]heels, de combinatie van wheels en heels, ben ik verantwoordelijk voor de communicatie en woordvoering. Ik plaats nieuwtjes en verstuur persberichten. Een beetje reuring creëren.

We zijn geen feministisch clubje hoor. Zo van: vrouwen tegen de mannen. Of: wie is de schuldige? Want in dat geval moeten we ook naar onszelf kijken. Ons doel is vooral om diversiteit een duw in de goede richting te geven.
Dat is niet van vandaag op morgen geregeld. Maar het initiatief an sich zorgt al voor bewustwording – bij samenstellers van congressen en bij vrouwen zelf. Maar ook bij de bedrijven waar ze werken. Zichtbaarheid op congressen begint bij zichtbaarheid binnen de eigen organisatie.”

Lees ook

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.