Jongeren D66: 90 kilometer hard genoeg

In de strijd tegen stikstof willen de jongeren van regeringspartij D66 een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op snelwegen. Maar het is ook fantastisch voor de gezondheid, zeggen ze. De luchtvervuiling en geluidshinder worden minder en het aantal verkeersdoden neemt af.

De Jonge Democraten komen zaterdag op het D66-congres in Breda met een oproep voor een verlaging van de maximumsnelheid. “Nu het kabinet toch aan het schuiven is met de maximumsnelheid kunnen ze beter gelijk doorzetten”, aldus voorzitter Annabel Broer. Zij vindt dat “zeker D66” bereid zou moeten zijn om “deze lastige keuze” te maken, ook als dit bij kiezers niet zo populair is.

Heel radicaal

D66-voorman Rob Jetten vindt het voorstel wel heel radicaal. “Je wilt wel een beetje door kunnen rijden”, reageert de voorzitter van de fractie in de Tweede Kamer.

Het kabinet bekijkt of het zin heeft de maximumsnelheid te verlagen bij de aanpak van de stikstofcrisis. Er is geen taboe meer, zei zelfs premier Mark Rutte van ‘vroempartij’ VVD. Mogelijk moeten automobilisten alleen in de buurt van natuurgebieden gas minderen, maar het kan ook zijn dat er een algemene snelheidsverlaging komt. In media wordt verder een maandelijkse autoloze zondag genoemd.

Bron: ANP

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Jongeren D66: 90 kilometer hard genoeg”

Ron Kroes|09.11.19|20:04

Iemand wel eens bij stil gestaan dat bij honderd km vele auto.s en zeker automaat baken een tandje terug schakelen als men 100 gaat rijden dus meer toeren mij wagen is een negenbak automaat en verbruikt bij 130 km 4.6 ltr bij honderd km is dat in zevende versnelling 5.5 ltr bij 100 km
wat is de winst ??
ZERO

Pat Rick|08.11.19|11:28

@Bart: Integendeel. Het is aangetoond dat juist bij 95 km per uur de wegcapaciteit het grootst is. Doordat vrachtwagens en auto’s even hard rijden is er geen noodzaak meer om in te halen. Ook omdat er dan minder ongevallen zijn.

Men zou misschien 100 km per uur kunnen hebben op spitstijden als iedereen de korste gemiddelde reistijd wil hebben. Ook buiten de randstad waar het inmiddels ook druk is. ’s Avonds en ’s nachts kan men de huidige maximum snelheden aanhouden.

Bas van Viegen|08.11.19|10:43

Ik vind het een prima idee. Ik rij al jaren zo’n 95 km/uur op de snelweg. 95 rijdt bijzonder ontspannen, minste benzineverbruik (minder dan 4 liter/100 km), minst vervuilend (als ik dan toch moet rijden), goedkoopst, minder bandenslijtage, en goed voor de verkeersveiligheid. Op een rit van anderhalf uur kost het me gemiddeld zo’n 10 minuten extra.

Bart Hogeweg|07.11.19|20:02

Keep on dreaming. Wie rijden er momenteel 90 km per uur? Vrachtauto’s. Dus iedereen gaat de max. snelheid rijden van vrachtauto’s? Resultaat: één groot verkeersinfarct, 24/7.

Henk vd Zanden|07.11.19|12:50

90 vind ik inderdaad voldoende. Het rijdt ontspannen, je hebt voldoende aan kortere rusttijden dus op de lange afstand is het net zo snel. Op de korte afstand verlies je wel aan tijd. Maar vanwege de vele 100km zones in Nederland valt dat wel mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.