Snelweg A9 richting Alkmaar BEELD beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Tinelou van der Elsken

‘Strooizout bevat te veel schadelijke stoffen’

In strooizout zitten te veel schadelijke chemische stoffen. Als het zout om die reden komende winter niet mag worden gebruikt, komt het bestrijden van de gladheid op de wegen in gevaar, waarschuwt leverancier De Nederlandse Zoutbank. Eurosalt Handelmaatschappij, de zoutleverancier van Rijkswaterstaat, denk dat het zo’n vaart niet zal lopen.

“Uit een eerste analyse is gebleken dat er te veel schadelijke stoffen in strooizout zitten. Er zijn te hoge PFAS-waarden gemeten, maar we willen graag een second opinion. Later deze week krijgen we duidelijkheid over die resultaten”, zegt directeur Ardin Bos in een interview met De Telegraaf.

Mijnbouw

PFAS staat voor poly- en perfluoralkylstoffen. Ze komen van nature niet in het milieu voor maar zijn door mensen gemaakt en uiteindelijk terechtgekomen in het oppervlaktewater, in de bodem en in bagger, legt gezondheidsinstituut RIVM uit.

“Het meeste gebruiken we steenzout, dat via mijnbouw uit de grond komt. Dat importeren we uit diverse Europese landen en bijvoorbeeld uit Marokko”, aldus Bos. “Daarnaast leveren we schoner zeezout en vacuümzout, maar dat is niet genoeg voorradig.”

Soepeler

Grond waar PFAS in zit mag niet meer zomaar vervoerd worden omdat die schadelijk is voor natuur en milieu. Volgens Bos moet de norm omlaag, net als bij de stikstofuitstoot zoals actiegroep Grond in Verzet wil. “De normen moeten soepeler, anders gebeurt er niks meer in het land.”

Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de Nederlandse snelwegen, wacht nog op de uitslag van de analyses van het strooizout. Volgens de zoutbank komt jaarlijks zo’n 200.000 ton strooizout op de Nederlandse wegen terecht.

Het kabinet maakt zich geen zorgen over een mogelijk teveel aan schadelijke chemische stoffen in strooizout. “Dat wordt opgelost. Het is geen probleem”, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

Overdekt

Eurosalt Handelmaatschappij, de zoutleverancier van Rijkswaterstaat, denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. “Dat zout ligt al miljoenen jaren onder de grond. Het wordt gemijnd, bewerkt en overdekt vervoerd in schepen en vrachtwagens”, aldus een woordvoerder.

Ook de meeste “strategische depots” zijn volgens hem overdekt, al zijn er ook opslagplaatsen die half overdekt zijn, bijvoorbeeld langs de A13 bij Delfgauw. “In de keten wordt geen PFAS gebruikt”, verzekert de zegsman. “Die stof wordt pas zo’n vijftig jaar gebruikt, onder meer als brandvertragend middel.”

Bron: ANP

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.