Nieuwe maximumsnelheden op snelweg gelden vanaf maart

De nieuwe maximumsnelheden, die naar aanleiding van de nieuwe stikstofregels op snelwegen gaan gelden, treden in werking als de bebording is aangepast. Dat gebeurt van donderdagavond 12 maart tot en met maandagochtend 16 maart en als dat niet lukt, bijvoorbeeld door het weer, van donderdag 26 maart tot en met maandag 30 maart. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

Op autosnelwegen waar op dit moment tussen 06.00 en 19.00 uur harder mag worden gereden dan 100 km/u, zal die maximumsnelheid worden verlaagd naar 100 km/u. Op autosnelwegen waar nu lagere maximumsnelheden gelden verandert niets. Ook de maximumsnelheden tussen 19.00 en 06.00 uur blijven ongewijzigd.

De minister zal het verkeersbesluit over de snelheidsverlaging op 19 december nemen. Binnen de kaders van de Wegenverkeerswet is het volgens haar mogelijk om het besluit direct te nemen zonder de uitgebreide procedure met ontwerpbesluit en zienswijzeprocedure te volgen. Daarnaast zal ze tijdens de bezwaartermijn alvast beginnen met de voorbereiding van de uitvoering.

Spitsstroken

Het openen en sluiten van spitsstroken blijft gebeuren op basis van intensiteit, schrijft de bewindsvrouw. Ze gaan dus open zodra de drukte op de weg daar aanleiding toe geeft. Ze blijven niet permanent open omdat daarbij een verhoogd ongevalsrisico optreedt, schreef de minister vorig jaar al. Maar, schrijft ze nu, ze wil wel laten onderzoeken of die negatieve effecten in de nieuwe situatie nog steeds zijn.

Rijkswaterstaat en het ministerie van IenW zullen de weggebruikers actief informeren over de nieuwe situatie, onder meer via het portal VanAnaarBeter.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Nieuwe maximumsnelheden op snelweg gelden vanaf maart”

Remko Zeven|05.12.19|13:49

Volgens (een) onderzoek rijdt zelfs nog minder dan 10% van de automobilisten rond de 130. Het effect zal dan ook vrij minimaal zijn.

Het allemaal-honderd-rijden zal ook leiden tot ergernissen en ongelukken (met name dodehoek bij rijstrookwisselingen). Daar gaan we dan, als een bende gedecerebreerde lemmingen ..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.