Kees van der Burg tijdens de Nieuwsjaarsreceptie van KNV BEELD Bart Maat

‘Net als in de vorige eeuw bepalen innovaties hoe we ons verplaatsen’

Kees van der Burg tijdens de Nieuwsjaarsreceptie van KNV BEELD Bart Maat

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in sociëteit Witte in Den Haag stonden de schijnwerpers vol op MaaS. Directeur-generaal Mobiliteit Kees van der Burg legde een link met de roaring twenties. En Daniel Mes, lid van het kabinet van Frans Timmermans, stelde dat MaaS prima past in de Europese ambities voor schone en slimme mobiliteit.

Van der Burg vergeleek het onlangs aangebroken decennium met het derde decennium van de vorige eeuw: ‘de roaring twenties’. “Destijds brak er een tijdperk aan waarin maatschappelijke en technische ontwikkelingen een grote stempel drukten op hoe wij reisden. En ook nu, in onze eigen jaren twintig – de ‘transition twenties’, waarin alles anders moet – bepalen innovaties weer hoe wij ons de komende jaren gaan verplaatsen.”

Ver met MaaS

Van der Burg is blij met de oprichting van het MaaS-Lab om zo de belangen vanuit vervoerders en mobiliteitsaanbieders te borgen. “Ik zie erg uit naar onze samenwerking en wie weet kunnen we straks dankzij publiek-private samenwerking en data delen vervoerstromen slimmer sturen. Daar hoop ik na de pilots achter te komen.”

Daniel Mes, lid van het kabinet van Frans Timmermans, stelde dat MaaS prima past in de Europese ambities voor schone en slimme mobiliteit. Hij vond het goed om te constateren dat men in Nederland al zo ver is met MaaS. Mes nodigde de aanwezige mobiliteitsondernemers uit om hun ideeën vooral te delen met de Europese Commissie. Timmermans’ strategie voor de uitvoering van de Green Deal, die onder meer moet bijdragen aan schone mobiliteit in Europa, verschijnt dit najaar.

De reiziger

Tijdens de nieuwjaarsreceptie was ook veel aandacht voor het door de branchevereniging zelf opgerichte MaaS-Lab. Deze samenwerking moet ervoor zorgen dat de markt komt tot een open en inclusief ecosysteem voor Mobility as a Service. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt legde uit hoe dit initiatief is ontstaan.

“We willen de juiste randvoorwaarden creëren voor gezonde en optimale MaaS-diensten in Nederland. De kracht van het MaaS-Lab is dat we samen met onze partners uit de Mobiliteitsalliantie vervoerders, MaaS-aanbieders en platforms samenbrengen – bestaande én nieuwe marktpartijen. En het lab creëert een afsprakenstelsel in publiek-private samenwerking waarvan de reiziger, waar het tenslotte allemaal om draait, optimaal kan profiteren.”

Het MaaS Congres 2020, op 3 maart in Amsterdam, zet de volgende stap en maakt Mobility as a Service concreet. Doel van de dag is oplossingen zoeken, partijen bij elkaar brengen en organisaties voorbereiden. Bekijk het uitgebreide programma en meld je vervolgens aan voor deelname.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Net als in de vorige eeuw bepalen innovaties hoe we ons verplaatsen’ - VerkeersNet
Kees van der Burg tijdens de Nieuwsjaarsreceptie van KNV BEELD Bart Maat

‘Net als in de vorige eeuw bepalen innovaties hoe we ons verplaatsen’

Kees van der Burg tijdens de Nieuwsjaarsreceptie van KNV BEELD Bart Maat

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in sociëteit Witte in Den Haag stonden de schijnwerpers vol op MaaS. Directeur-generaal Mobiliteit Kees van der Burg legde een link met de roaring twenties. En Daniel Mes, lid van het kabinet van Frans Timmermans, stelde dat MaaS prima past in de Europese ambities voor schone en slimme mobiliteit.

Van der Burg vergeleek het onlangs aangebroken decennium met het derde decennium van de vorige eeuw: ‘de roaring twenties’. “Destijds brak er een tijdperk aan waarin maatschappelijke en technische ontwikkelingen een grote stempel drukten op hoe wij reisden. En ook nu, in onze eigen jaren twintig – de ‘transition twenties’, waarin alles anders moet – bepalen innovaties weer hoe wij ons de komende jaren gaan verplaatsen.”

Ver met MaaS

Van der Burg is blij met de oprichting van het MaaS-Lab om zo de belangen vanuit vervoerders en mobiliteitsaanbieders te borgen. “Ik zie erg uit naar onze samenwerking en wie weet kunnen we straks dankzij publiek-private samenwerking en data delen vervoerstromen slimmer sturen. Daar hoop ik na de pilots achter te komen.”

Daniel Mes, lid van het kabinet van Frans Timmermans, stelde dat MaaS prima past in de Europese ambities voor schone en slimme mobiliteit. Hij vond het goed om te constateren dat men in Nederland al zo ver is met MaaS. Mes nodigde de aanwezige mobiliteitsondernemers uit om hun ideeën vooral te delen met de Europese Commissie. Timmermans’ strategie voor de uitvoering van de Green Deal, die onder meer moet bijdragen aan schone mobiliteit in Europa, verschijnt dit najaar.

De reiziger

Tijdens de nieuwjaarsreceptie was ook veel aandacht voor het door de branchevereniging zelf opgerichte MaaS-Lab. Deze samenwerking moet ervoor zorgen dat de markt komt tot een open en inclusief ecosysteem voor Mobility as a Service. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt legde uit hoe dit initiatief is ontstaan.

“We willen de juiste randvoorwaarden creëren voor gezonde en optimale MaaS-diensten in Nederland. De kracht van het MaaS-Lab is dat we samen met onze partners uit de Mobiliteitsalliantie vervoerders, MaaS-aanbieders en platforms samenbrengen – bestaande én nieuwe marktpartijen. En het lab creëert een afsprakenstelsel in publiek-private samenwerking waarvan de reiziger, waar het tenslotte allemaal om draait, optimaal kan profiteren.”

Het MaaS Congres 2020, op 3 maart in Amsterdam, zet de volgende stap en maakt Mobility as a Service concreet. Doel van de dag is oplossingen zoeken, partijen bij elkaar brengen en organisaties voorbereiden. Bekijk het uitgebreide programma en meld je vervolgens aan voor deelname.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.