Breder opstelvak voor fietsers BEELD Berlin.de

Berlijn experimenteert met verbreden fietspaden om corona

Breder opstelvak voor fietsers BEELD Berlin.de

Voldoende afstand houden is niet altijd makkelijk op het fietspad. In de wijk Friedrichshain-Kreuzberg in Berlijn start het stadsbestuur daarom met een pilot om fietsers tijdelijk meer ruimte te geven. Het gaat in eerste instantie om twee deelprojecten: een groter opstelvak en een apart fietspad op de rijbaan. Slaagt de proef, dan volgen meer initiatieven.

De bredere fietspaden moeten het toenemende gebruik van de fiets mogelijk maken terwijl tegelijk iedereen veilig afstand van elkaar kan houden, in overeenstemming met de Covid 19-voorschriften. De pilot moet inzichtelijk maken hoe de capaciteit op korte termijn vergroot kan worden.

Ontlasten OV

Het stadsbestuur vindt de fiets belangrijk: niet alleen zodat mensen even kunnen bewegen en een luchtje kunnen scheppen, maar ook als vervoersmiddel naar het werk in vitale functies. De fiets ontlast bovendien het openbaar vervoer. Als het minder druk is, kunnen mensen ook hier beter afstand bewaren. En dat is ook weer prettig voor mensen met belangrijk werk.

Tekst gaat verder onder de foto

Breder fietspad Berlijn BEELD Berlin.de
Fietspad is verbreed. Het gaat om een afgescheiden stuk van de Halleschen Ufer BEELD Berlin.de

Startpunt van de pilot zijn twee projecten. Het gaat om een groter opstelvak voor fietsers op de Zossener Straße. En om een afgescheiden stuk op de rijbaan van de Halleschen Ufer. Na een positieve evaluatie volgen verdere maatregelen in de stad. De verantwoordelijke districten worden hierbij betrokken.

Gele folie

Het gaat specifiek om een tijdelijke maatregel, benadrukt het stadsbestuur. Het is nu ook heel goed mogelijk. Op dit moment is het verkeersvolume van motorvoertuigen immers merkbaar afgenomen. Dat maakt het makkelijker om gebieden anders in te richten, zonder dat dat het overige verkeer hindert. Als markering worden waarschuwingsbakens, mobiele borden en gele folie gebruikt, die later kunnen worden verwijderd.

Blijken de maatregelen hun waarde bewezen te hebben, en worden ze voortgezet, dan zullen ze geformaliseerd moeten worden. Daar zijn nieuwe verkeersregels en overlegprocedures voor nodig.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Berlijn experimenteert met verbreden fietspaden om corona - VerkeersNet
Breder opstelvak voor fietsers BEELD Berlin.de

Berlijn experimenteert met verbreden fietspaden om corona

Breder opstelvak voor fietsers BEELD Berlin.de

Voldoende afstand houden is niet altijd makkelijk op het fietspad. In de wijk Friedrichshain-Kreuzberg in Berlijn start het stadsbestuur daarom met een pilot om fietsers tijdelijk meer ruimte te geven. Het gaat in eerste instantie om twee deelprojecten: een groter opstelvak en een apart fietspad op de rijbaan. Slaagt de proef, dan volgen meer initiatieven.

De bredere fietspaden moeten het toenemende gebruik van de fiets mogelijk maken terwijl tegelijk iedereen veilig afstand van elkaar kan houden, in overeenstemming met de Covid 19-voorschriften. De pilot moet inzichtelijk maken hoe de capaciteit op korte termijn vergroot kan worden.

Ontlasten OV

Het stadsbestuur vindt de fiets belangrijk: niet alleen zodat mensen even kunnen bewegen en een luchtje kunnen scheppen, maar ook als vervoersmiddel naar het werk in vitale functies. De fiets ontlast bovendien het openbaar vervoer. Als het minder druk is, kunnen mensen ook hier beter afstand bewaren. En dat is ook weer prettig voor mensen met belangrijk werk.

Tekst gaat verder onder de foto

Breder fietspad Berlijn BEELD Berlin.de
Fietspad is verbreed. Het gaat om een afgescheiden stuk van de Halleschen Ufer BEELD Berlin.de

Startpunt van de pilot zijn twee projecten. Het gaat om een groter opstelvak voor fietsers op de Zossener Straße. En om een afgescheiden stuk op de rijbaan van de Halleschen Ufer. Na een positieve evaluatie volgen verdere maatregelen in de stad. De verantwoordelijke districten worden hierbij betrokken.

Gele folie

Het gaat specifiek om een tijdelijke maatregel, benadrukt het stadsbestuur. Het is nu ook heel goed mogelijk. Op dit moment is het verkeersvolume van motorvoertuigen immers merkbaar afgenomen. Dat maakt het makkelijker om gebieden anders in te richten, zonder dat dat het overige verkeer hindert. Als markering worden waarschuwingsbakens, mobiele borden en gele folie gebruikt, die later kunnen worden verwijderd.

Blijken de maatregelen hun waarde bewezen te hebben, en worden ze voortgezet, dan zullen ze geformaliseerd moeten worden. Daar zijn nieuwe verkeersregels en overlegprocedures voor nodig.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.