Brug Italië ingestort BEELD Regio Liguria

Tweede brug in korte tijd ingestort in Italië

Brug Italië ingestort BEELD Regio Liguria

In Noord-Italië is bij Albiano di Magra een brug van een provinciale weg ingestort, melden Italiaanse media. Zeker één persoon raakte gewond. Hij zou in shocktoestand naar het ziekenhuis zijn vervoerd. Nog geen twee jaar geleden stortte een grote verkeersbrug in Genua in elkaar.

De brug over de rivier Magra vormt een oeververbinding tussen Toscane en Ligurië. Op videobeelden op Twitter zijn een busje en personen te zien op weggezakte brugdelen. De brug is over de hele lengte ingestort.

Albiano ligt zo’n 100 kilometer van Genua, waar in augustus 2018 de Ponte Morandi bezweek. Over een lengte van tweehonderd meter kwam het wegdek naar beneden, waarna het zich daarop bevindende verkeer vijftig meter naar beneden viel. Bij de ramp met de belangrijke verkeersbrug, vernoemd naar ontwerper Riccardo Morandi, kwamen ruim veertig mensen om het leven.

Beschuldigende vinger

De brug werd door een private onderneming beheerd. De meningen liepen uiteen over de oorzaken van de ramp. Sommige experts wezen erop dat in Morandi’s tijd nog gebruik werd gemaakt van slechts enkele tuien om lange wegdekken aan de pylonen te verbinden.

De Italiaanse regering wees met de beschuldigende vinger naar de exploitant van de tunnel, Autostrade per l’Italia (Atlantia), in Europa de grootste beheerder van openbare infrastructuur. Autostrade zie zelfs nog meer te hebben gedaan aan onderhoud dan de officiële normen voorschreven.

De brug bij Albiano was in handen van de staat. Automobilisten hadden voortdurend geklaagd over talloze scheuren. De brug werd hersteld, maar toen volgde kritiek dat de reparatie niet voldoende zou zijn. Experts hadden elk gevaar voor de stabiliteit van de constructie uitgesloten, aldus media.

200 tunnels onveilig

Eerder dit jaar bleek al dat ongeveer ongeveer tweehonderd autotunnels in het land niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften. In de tunnels is soms amper verlichting aanwezig, water druipt van het plafond en de wanden brokkelen af. Vooral in tunnels die langer zijn dan 500 meter is er een grote kans op ongevallen. De veiligheidssystemen werken niet goed meer en ook de vluchtroutes zijn gebrekkig.

Nederland ontspringt de dans niet. Ook hier is veel infrastructuur is aan vervanging toe. Constructies stammen in veel gevallen uit de jaren 50 en 60. In de tussentijd is het verkeer verachtvoudigd en en zijn trucks tot drie maal zo zwaar geworden. Recent werd de hefbrug bij Boskoop tijdelijk gesloten. Langer geleden moest de Merwedebrug dicht. Maar er is ook goed nieuws: komende jaren worden tientallen bruggen, tunnels en viaducten onder handen genomen.

Bron: ANP

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede brug in korte tijd ingestort in Italië - VerkeersNet
Brug Italië ingestort BEELD Regio Liguria

Tweede brug in korte tijd ingestort in Italië

Brug Italië ingestort BEELD Regio Liguria

In Noord-Italië is bij Albiano di Magra een brug van een provinciale weg ingestort, melden Italiaanse media. Zeker één persoon raakte gewond. Hij zou in shocktoestand naar het ziekenhuis zijn vervoerd. Nog geen twee jaar geleden stortte een grote verkeersbrug in Genua in elkaar.

De brug over de rivier Magra vormt een oeververbinding tussen Toscane en Ligurië. Op videobeelden op Twitter zijn een busje en personen te zien op weggezakte brugdelen. De brug is over de hele lengte ingestort.

Albiano ligt zo’n 100 kilometer van Genua, waar in augustus 2018 de Ponte Morandi bezweek. Over een lengte van tweehonderd meter kwam het wegdek naar beneden, waarna het zich daarop bevindende verkeer vijftig meter naar beneden viel. Bij de ramp met de belangrijke verkeersbrug, vernoemd naar ontwerper Riccardo Morandi, kwamen ruim veertig mensen om het leven.

Beschuldigende vinger

De brug werd door een private onderneming beheerd. De meningen liepen uiteen over de oorzaken van de ramp. Sommige experts wezen erop dat in Morandi’s tijd nog gebruik werd gemaakt van slechts enkele tuien om lange wegdekken aan de pylonen te verbinden.

De Italiaanse regering wees met de beschuldigende vinger naar de exploitant van de tunnel, Autostrade per l’Italia (Atlantia), in Europa de grootste beheerder van openbare infrastructuur. Autostrade zie zelfs nog meer te hebben gedaan aan onderhoud dan de officiële normen voorschreven.

De brug bij Albiano was in handen van de staat. Automobilisten hadden voortdurend geklaagd over talloze scheuren. De brug werd hersteld, maar toen volgde kritiek dat de reparatie niet voldoende zou zijn. Experts hadden elk gevaar voor de stabiliteit van de constructie uitgesloten, aldus media.

200 tunnels onveilig

Eerder dit jaar bleek al dat ongeveer ongeveer tweehonderd autotunnels in het land niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften. In de tunnels is soms amper verlichting aanwezig, water druipt van het plafond en de wanden brokkelen af. Vooral in tunnels die langer zijn dan 500 meter is er een grote kans op ongevallen. De veiligheidssystemen werken niet goed meer en ook de vluchtroutes zijn gebrekkig.

Nederland ontspringt de dans niet. Ook hier is veel infrastructuur is aan vervanging toe. Constructies stammen in veel gevallen uit de jaren 50 en 60. In de tussentijd is het verkeer verachtvoudigd en en zijn trucks tot drie maal zo zwaar geworden. Recent werd de hefbrug bij Boskoop tijdelijk gesloten. Langer geleden moest de Merwedebrug dicht. Maar er is ook goed nieuws: komende jaren worden tientallen bruggen, tunnels en viaducten onder handen genomen.

Bron: ANP

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.