Nog meer tijdelijke fietspaden in Berlijn in strijd tegen coronavirus

Het Berlijnse pilotproject om fietspaden tijdens de coronacrisis tijdelijk te verbreden krijgt een vervolg. Er komen drie nieuwe routes in de wijk Friedrichshain-Kreuzberg. Woensdag is de eerste aangelegd, donderdag volgen de andere andere twee. Met andere wijken wordt momenteel gesproken over nieuwe routes. De maatregel is bedoeld om de capaciteit te vergroten en zodoende mensen de mogelijkheid te geven om voldoende afstand van elkaar te kunnen houden.

Fietsen is, vooral tijdens de coronacrisis, ‘een goede zaak’ benadrukt het stadsbestuur. Niet alleen zodat mensen even kunnen bewegen in de frisse lucht, maar ook als vervoersmiddel naar het werk in vitale functies. De fiets ontlast bovendien het openbaar vervoer. Als het minder druk is, kunnen mensen ook hier beter afstand bewaren. En dat is ook weer prettig voor mensen met belangrijk werk.

Maar dan is het wel belangrijk dat mensen voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Zeker als veel mensen de fiets pakken en het erg druk is. Als oplossing voor dit probleem startte eind vorige maand een pilot in de stad. Die bestond uit twee delen. Een straat kreeg een groter opstelvak voor fietsers. Zo kunnen ze op meer afstand van elkaar wachten om over te steken. Een andere straat kreeg een apart fietspad op de rijbaan.

Bouwbakens

Het experiment beviel zo goed, dat er al een vervolg aan gegeven is. Er komen drie nieuwe routes in de wijk Friedrichshain-Kreuzberg. De eerste is de Petersburger Strasse tussen Landsberger Allee en Bersarinplatz, een stuk van 900 meter. Aan beide zijden van de rijbaan is een fietsstrook aangelegd. De uitvoering door de gemeente Friedrichshain-Kreuzberg vond woensdag plaats.

De twee andere fietspaden worden donderdag aangelegd. Het gaat om de Lichtenberger Strasse tussen Strausberger Platz en Holzmarktstrasse, een stuk van 600 meter. Aan beide zijden komt een rijstrook. Ook aan de Gitschiner Straße tussen Zossener Str./Lindenstraße u. Böcklerstraße komen aan beide kanten fietsbanen. Het gaat hier om een lengte van 1 kilometer. Fietsers worden gedeeltelijk beschermd door bouwbakens.

Dus de tijdelijke fietspaden zijn eigenlijk een eerste stap op weg naar verbetering

“Wij hebben voor deze straten gekozen omdat er al plannen lagen voor permanente fietspaden op die plekken”, legt woordvoerder Dorothee Winden uit. Op de Petersberger Straße is nog geen fietspad, net als op de meeste stukken van de Gitschiner Straße. Op de Lichtenberger Straße is slechts een smal fietspad. Dus de tijdelijke fietspaden zijn eigenlijk een eerste stap op weg naar verbetering.” Met andere wijken wordt momenteel gesproken over nieuwe routes.

Makkelijker nu

Ze is erg te spreken over de maatregel. “Fietsers meer ruimte geven betekent sowieso meer veiligheid. En tegelijkertijd betekent het ruimte om anderhalve meter afstand te kunnen houden: belangrijk om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.”

Het gaat specifiek om een tijdelijke maatregel, benadrukt het stadsbestuur. Het is nu ook heel goed mogelijk. Op dit moment is het verkeersvolume van motorvoertuigen immers merkbaar afgenomen. Dat maakt het makkelijker om gebieden anders in te richten, zonder dat dat het overige verkeer hindert.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.