Erasmusbrug. Foto: iStock / Markus Thoenen

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers bij Erasmusbrug

Fietsers en voetgangers krijgen rondom de Erasmusbrug meer ruimte om over te steken en voor te sorteren bij verkeerslichten. Middels een verkeersexperiment wordt het aantal rijstroken voor auto’s verminderd en krijgen fietsers en voetgangers de vrijgekomen ruimte. Voor auto’s verandert de route niet.

Het experiment vindt plaats in het kader van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak, zo laat de gemeente Rotterdam weten. Aan de zuidkant is er op de Erasmusbrug, de Posthumalaan en op de Wilhelminakade een rijstrook voor rechtsaf afgesloten voor auto’s. Daar hebben fietsers nu meer ruimte om bij stoplichten te wachten.

Aan de noordkant vervalt op de Schiedamsedijk een rijstrook voor het oversteken van de Erasmusbrug, omdat er aan de voet van de Erasmusbrug in de zuidelijke richting ook een rijstrook minder is. Daarmee wordt ruimte gemaakt voor overstekende fietsers. Op het Vasteland is een rijstrook voor auto’s nu ingericht als fietspad. Op de Erasmusbrug zelf blijven twee rijstroken voor auto’s beschikbaar.

1,5 meter afstand houden

“De extra ruimte die met deze aanpassingen voor fietsers wordt gecreëerd, maakt het voor de fietsers eenvoudiger om 1,5 meter afstand te kunnen houden bij het wachten voor een stoplicht. Tijdens het experiment wordt het effect op de verkeersstromen goed in de gaten gehouden en de ervaringen van de verkeersdeelnemers getoetst”, schrijft de gemeente in een toelichting.

Het verkeersexperiment op de Erasmusbrugroute is onderdeel van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak. Later volgt nog een experiment om de luchtkwaliteit rondom de Maastunnel te verbeteren. Aan het begin van het volgende schooljaar start een proef met een veiligere schoolomgeving. Eerder werd al gekeken naar manieren om het doorgaande verkeer door het Oude Westen te verminderen door middel van afsluitingen op het Kruisplein en het Eendrachtsplein.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.