Platteland Nweg FOTO VerkeersNet

‘Uitzondering bij berekening stikstofuitstoot verkeer niet verdedigbaar’

Bereken de stikstofuitstoot van het verkeer op dezelfde manier door als de uitstoot van andere sectoren, zoals industrie en landbouw. Daarvoor pleit de commissie-Hordijk, die daar in opdracht minister Carola Schouten (Landbouw) onderzoek naar gedaan heeft.

Tot nog toe bestaat voor berekeningen over de uitstoot van het verkeer een afzonderlijk model, dat tevens wordt gebruikt om de luchtkwaliteit in de gaten te houden. Wanneer een weg wordt aangelegd of verbreed, worden alleen de stikstofoxiden die binnen 5 kilometer van die weg neerdalen meegeteld. Die kunstmatige grens geldt alleen voor verkeersberekeningen. Bij de bouw van bijvoorbeeld stallen gelden andere uitgangspunten.

Die kunstmatige grens is “niet verdedigbaar”, aldus de commissie, aangezien stikstofverbindingen veel verder door de wind wordt meegevoerd. Dat geldt voor zowel stikstofoxiden (NH3), die onder meer in uitlaatgassen zitten, als voor ammoniak (NH3), dat opstijgt uit dierlijke mest. Hordijk maakt dit duidelijk met cijfers: “Op 20 kilometer van de bron is grofweg slechts 30 procent van de uitgestoten ammoniak neergeslagen. Voor stikstofoxiden is dit zo’n 10 procent.”

Minder nauwkeurig

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) “ziet nadelen” aan het voorstel. Volgens het gezondheidsinstituut zou het opvolgen van het advies leiden tot minder nauwkeurige resultaten. Ook zou het ervoor zorgen dat de verkeersuitstoot op twee verschillende manieren wordt berekend, omdat het systeem waarmee de luchtkwaliteit in de gaten wordt gehouden gewoon doordraait. “Dit maakt het totale luchtbeleid complexer en minder consistent.”

Bron: ANP

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.