Vangrail die zonne-energie opvangt. BEELD TNO

Praktijkproef met zonnecellen op vangrail stemt hoopvol

TNO heeft samen met de provincie Noord-Holland een jaar lang onderzoek gedaan naar opwekking van energie via flexibele zonnefolie op vangrails. De testopstelling is goed blijven functioneren onder verschillende weersomstandigheden. De vangrail leverde tot het eind energie – hoewel iets minder dan verwacht.

De proefopstelling op 72 meter dubbele vangrail stond langs de N194 bij Heerhugowaard. Er zijn flexibele dunnefilmzonnecellen gebruikt, aangezien zonnepanelen te stijf zijn en gevaarlijk bij aanrijdingen. Types van verschillende producenten zijn ingezet om vast te kunnen stellen of ze goed blijven functioneren in uiteenlopende situaties.

Hitte

En dat is het geval geweest, benadrukken de betrokken partijen. In een jaar tijd zijn de invloeden van alle seizoenen en weersomstandigheden gemeten. Voor duurzame productie van elektriciteit moeten de cellen, de elektronica en de aansluitingen immers goed zijn beschermd tegen invloeden van buitenaf, waaronder hitte, kou, zon, regen en andere factoren. Er is geen sprake geweest van vochtindringing of defecten.

De opbrengst van de proefopstelling was ongeveer 1.200 kilowattuur (kWh) per jaar. Verwacht was een opbrengst van ongeveer 1.800 kWh/jaar, het verbruik van een gemiddeld 1-persoonshuishouden. Voor de doorontwikkeling zijn dan ook verbeteringen nodig, met name de beschermende afdekkap op de zonnecellen.

Geluidsscherm

Ook het energietransport naar de netaansluiting is van belang vanwege de lengte van de opstelling. Om met een geïntegreerd systeem rendabel en duurzaam energie te kunnen opwekken, moeten de kosten volgens de partijen verder omlaag. Bij het herontwerp moeten daarom ook de installatiekosten, vaak de grootste kostenpost van een zonnesysteem, veel aandacht krijgen.

Energie opwekken door flexibele zonnefolies slim te gebruiken kan niet alleen op vangrails maar ook op geluidsschermen, zoals gebeurt in Uden. Dit draagt bij aan een duurzame leefomgeving. De verwachting is dat in de toekomst steeds meer infrastructuur ingezet wordt in het kader van de transitie naar de zogenoemde smart highways.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.