Een U-OV Bus in Utrecht. FOTO Qbuzz

Steeds meer Utrechters kiezen voor duurzame mobiliteit

De trend dat steeds meer Utrechters kiezen voor een gezond en duurzaam alternatief voor de auto heeft zich doorgezet. Dat meldt de gemeente in de jaarlijkse monitor mobiliteitsplan, waarmee de voortgang van het verkeersbeleid gevolgd wordt.

Het aantal fietsers steeg tussen 2016 (het jaar van de lancering van het mobiliteitsplan) en 2019 met 15 procent Het aantal instappers in bussen en trams groeide met 7 procent. Het autogebruik is in deze periode vrijwel gelijk gebleven (+0,3 procent), terwijl het aantal inwoners (+4 procent) en banen (+10 procent) flink is toegenomen. Het aantal deelauto’s steeg naar ruim 4.200 stuks (+105 procent tussen 2016 en 2019). Hiermee heeft Utrecht net als voorgaand jaar per inwoner de meeste deelauto’s van Nederland.

Geen eigen auto

Bewoners zijn ‘opnieuw vaker tevreden’ over de bereikbaarheid van de binnenstad en dan vooral met de fiets, meldt de gemeente ook. Fietsen en lopen is de meest gebruikte vervoerwijze binnen de stad: 74 procent pakt de fiets of loopt naar een bestemming binnen Utrecht. 9 procent van de huishoudens heeft in 2019 gebruikgemaakt van een deelauto, ten opzichte van 5 procent in 2016. Daarnaast heeft één op de drie huishoudens geen eigen auto. Het aantal verkochte P+R Combikaartjes is naar ruim 243.000 gestegen (+41 procent tussen 2016 en 2019).

De gemeente gaat wel nader onderzoek doen naar gebiedsvreemd verkeer en werkt verder aan maatregelen om dit verkeer te beperken en te zorgen voor ‘een fijnere leefomgeving voor bewoners met minder stank en geluidsoverlast.’ Gemiddeld 45 procent van het verkeer op de stedelijke verbindingswegen zoals de Socrateslaan en de Spinozaweg heeft namelijk geen bestemming of herkomst in het aanliggende gebied, zo blijkt. Bovendien zijn de verschillen tussen de jaren klein. Ook kiest gemiddeld ruim 30 procent van de weggebruikers niet de dichtstbijzijnde invalsweg. Dit zorgt volgens de gemeente voor ‘meer verkeer door de stad dan noodzakelijk is.’

Mist

Het ‘corona-effect’ van 2020 komt in de monitor van volgend jaar te staan, maar er is al wel voorzichtig een beeld te schetsen nu de mist aardig aan het optrekken is. Na de sterke afname van de hoeveelheid verkeer direct na de ingang van de coronamaatregelen, is de laatste weken weer groei te zien. Zo was het aantal fietsers op de Amsterdamsestraatweg op werkdagen in de eerste week van juni gemiddeld ruim 80 procent van het aantal in de eerste helft van maart. Op de Biltstraat gaat het om ruim 70 procent.

Het aantal motorvoertuigen op werkdagen op het Westplein was medio mei gemiddeld ruim 70 procent te opzichte van begin maart. Op de Noordelijke Randweg Utrecht heb je het over 80 procent en op de Amsterdamsestraatweg over ruim 90 procent. Ook het aantal instappers in de bussen en trams is nog beduidend lager: in de eerste week van juni was het aantal instappers op werkdagen 17 procent van het aantal instappers van begin maart.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.