FOTO Gemeente Amsterdam

Snorfiets naar de rijbaan in Utrecht

De gemeente Utrecht wil dat snorfietsers rond de zomer van 2021 op veel plekken naar de rijbaan gaan, net als brommers. Amsterdam was de eerste gemeente die dit verplichtte.

De maatregel is aangekondigd tegelijk met de plannen om de regels voor de milieuzone in de stad aan te scherpen. Echter, formeel was er bij de Voorjaarsnota 2018 al een besluit over genomen. Dat het nu weer wordt aangestipt, komt omdat de milieuzone en de snorfiets allebei worden genoemd in een plan om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

Verhoogd

Verdwijnt de snorfiets naar de rijbaan, dan krijgt de fietser daar gezondere lucht voor terug. Bovendien verbetert het de doorstroming en de verkeersveiligheid, is het idee. Op dit moment rijden snorfietsers nog overal op het fietspad. Straks mogen snorfietsers (met een blauw kenteken) ‘op veel plekken’ niet meer op het fietspad rijden, maar op de rijbaan, net als brommers (met een geel kenteken). In Groningen ligt een vergelijkbaar plan.

2018 is overigs geen toevallig gekozen jaartal. Vanaf juli dat jaar mochten gemeenten besluiten om snorfietsers de rijbaan op te sturen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stond dat toe na een verzoek van de G4. Voorwaarde was wel: de gemeente moet aantonen dat het besluit bijdraagt aan de veiligheid van de fietsers en aan de doorstroming op het fietspad. Daarnaast moet de veiligheid van de snorfietsers behouden blijven.

Sterk afgenomen

SWOV analyseerde in die periode verschillende ongevallen met snorfietsen. Het dragen van een helm is in ieder geval een belangrijke veiligheidseis, stellen de onderzoekers. Een andere conclusie luidt dat het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan is alleen zinvol als de algemene snelheidslimiet wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Of als de snelheid van snorfietsen zou worden verhoogd.

Snorfietsers in Amsterdam moeten sinds 8 april vorig jaar op de meeste wegen binnen de A10 naar de rijbaan. Een helm dragen is daarbij verplicht. Het aantal ongevallen met snorfietsers is sterk afgenomen, alleen de naleving van de nieuwe regels daalde licht, bleek uit een evaluatie een aantal maanden nadien.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

2 reacties op “Snorfiets naar de rijbaan in Utrecht”

JacO JacO|26.07.20|12:59

Een uitstekend plan! Want iedereen die regelmatig fietst weet dat vrijwel geen enkele zogenaamde snorfietser zich aan die 25 km houdt. Nee hoor, met 40 tot 60 km per uur word je voorbijgeraasd op het fietspad door jongelui zonder helm op. Misschien kan er vrijstelling worden verleend aan 65-plussers op een snorfiets, die zich wel aan die 25 km per uur houden?

Michael Kattestaart|23.07.20|16:23

Een godgeklaagd gevaarlijk plan van obsessief compulsieve linkse politici met het enkele doel de snorscooter te pesten. Waar is hier het serieuze gesprek met de scooteraar en zijn belang? Die ongevallen onderzoeken zijn sowieso gemanipuleerd. Iedereen met verstand weet dat een scooter op de rijbaan geen partij is voor de auto. Een snorscooter mag max 25, de gemiddelde (elektrische) fietser rijdt dat ook, maar de snorscooter moet naar de rijbaan waar 50 gereden wordt. Wie is hier gestoord?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.