Brussel. BEELD iStock

Eerste tien Belgische autoluwe wijken bekend

Brussel Mobiliteit start met het begeleiden van de eerste gemeenten die autoluwe wijken willen invoeren. Elk jaar zullen vijf nieuwe wijken aangepakt worden, in het kader van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Brussel Mobiliteit heeft bekendgemaakt in welke tien wijken in september gestart zal worden met deze plannen, die eraan moeten bijdragen dat het aantal auto’s in Brussel vermindert.

Het gaat eerst om de wijken Dielegem, Kuregem, Collignon-Josaphat, Sint-Gillis, Flagey-Vijvers. Na de zomervakantie wordt gestart met een multimodale mobiliteitsstudie. Dat is de eerste stap waarbij Brussel Mobiliteit de deelnemende gemeenten begeleidt. In de tweede stap krijgen de gemeenten daadwerkelijk hulp bij de uitvoering van de maatregelen op het terrein. In 2021 wordt de studiefase opgestart voor de wijken van historisch centrum van Molenbeek, Vogelzang, Brussel-Neerstalle, Leopold-Pannenhuis en Roodebeek.

Stad op mensenmaat

In het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move is afgesproken dat het autogebruik in Brussel de komende tien jaar met een kwart omlaag moet, terwijl de hoeveelheid fietsers moet verviervoudigen. Daarbinnen is het creëren van autoluwe wijken een speerpunt. Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Elke van den Brandt: “Met de 50 autoluwe wijken maken we van Brussel tegen 2030 een stad op mensenmaat. Het is een essentiële schakel van het gewestelijk mobiliteitsplan om de stad verkeersveiliger en leefbaarder te maken.”

Er komt hierdoor volgens Brussel Mobiliteit meer ruimte voor ontmoeting en minder overlast in de wijk, omdat er meer groen kan worden aangelegd of bijvoorbeeld extra terrassen, ontmoetingsplekken of speelruimte voor kinderen. “De autoluwe wijken zijn bouwstenen voor een stad op mensenmaat, met veiliger verkeer, meer groen in het straatbeeld en voldoende plaats voor de bewoners”, stelt Van den Brandt.

Planningsfase

De studiefase die start na de zomer duurt vijf weken. In die periode wordt de mobiliteitssituatie grondig bestudeerd, onder meer met input van bewoners. Daarna wordt voor elke wijk een circulatieplan uitgewerkt om sluipverkeer tegen te gaan en het autoverkeer te leiden naar de centrale verkeersassen, een fase die ongeveer een jaar duurt. Hierna beginnen de infrastructuurwerken die nodig zijn om de snelheid te verlagen en de wijk aangenamer te maken.

Lees ook:

‘Eindelijk’ 50 autoluwe wijken in Brussel na akkoord

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.