Laadinfrastructuur elektrische auto

‘Voorkom verrommeling van trottoir door wildgroei laadinfrastructuur’

Door de toename van het aantal elektrische auto’s verschijnen laadpalen in allerlei soorten en vormen in het straatbeeld. Dit leidt tot verrommeling van de openbare ruimte, vindt het Eindhovense PvdA-gemeenteraadslid Arnold Raaijmakers. “We moeten goed oppassen dat we niet in iedere straat een veelheid aan verschillende laadpalen krijgen.”

Hij heeft naar aanleiding van zijn zorgen vragen gesteld aan het college van B en W in Eindhoven over de laadinfrastructuur. Als het aan Raaijmakers ligt wordt het plaatsen van laadinfrastructuur niet aan de markt overgelaten, maar houdt de gemeente vinger aan de pols. “Hoe gaat een trottoir er straks uitzien, met al die lantaarnpalen, laadpalen en op- en afritten? Hoe is de toegang voor mensen die minder mobiel zijn?”

Het risico is dus niet alleen dat de openbare ruimte er minder mooi uitziet, maar ook dat de toegankelijkheid en verkeersveiligheid verslechtert. Dit omdat de laadpalen volgens het gemeenteraadslid vaak op de grens staan tussen fiets- en voetgangersgebied en het wegennet voor gemotoriseerd verkeer. “Deze palen staan straks in de weg en in het zicht, vooral in straten die smaller zijn.”

Lantaarnpalen

Een mogelijke oplossing die volgens het gemeenteraadslid eens goed onder de loep moet worden is de combinatie tussen lantaarn- en laadpalen. Die verlichting is namelijk al geplaatst, waardoor er dus geen extra objecten hoeven worden toegevoegd aan de publieke ruimte. Hij heeft daarvoor naar aanleiding van een proef in Duitsland uit 2014 vragen over gesteld, maar daar kwamen vooral tegenwerpingen op.

Zo zouden er dan heel grote kasten op de lantaarnpalen moeten worden geplaatst en moeten er andere kabels richting lantaarnpalen getrokken moeten worden. Raaijmakers laat zich hierdoor niet afschrikken – technische ontwikkelingen gaan enorm snel. Bovendien moeten voor de exponentiële groei van elektrische auto’s toch nieuwe kabels voor laadinfrastructuur worden gelegd. “Het moet op zijn minst een keer goed uitgezocht worden.”

Publieke verantwoordelijkheid

Hij zou dus bovendien graag zien dat de gemeente de realisatie van de laadinfrastructuur zelf op zich neemt, aangezien bijvoorbeeld straatverlichting en water ook onder publieke verantwoordelijkheid vallen. “Natuurlijk kunnen wij als gemeente ook strenge regels opstellen voor marktpartijen. Bijvoorbeeld hoe breed en hoe hoog de palen mogen zijn en hoe veel centimeter deze van de stoep moeten staan. Maar waarom zouden we het dan niet zelf doen?” Dat levert de gemeente ook weer geld op dat dan gestoken kan worden in onderhoud van die palen of nieuwe publieke voorzieningen.

Verder zou bij de bouw van een nieuwe wijk er dan meteen aan gedacht kunnen worden om de benodigde kabels aan te leggen, net zoals bij wegwerkzaamheden in bestaande wijken. “Nu moet er steeds een nieuwe vergunning worden aangevraagd. Maar als de gemeente het in eigen hand houdt, kun je in één keer de hele straat aanpakken.”

Begin ontwikkeling

Dat er iets moet gebeuren is voor Raaijmakers onvermijdelijk. In het najaar van 2019 werd door de gemeente Eindhoven al gesproken over richtlijnen en kaders voor laadfaciliteiten, maar die heeft het gemeenteraadslid nog niet gezien. Maar de verkoop van elektrische auto’s zet waarschijnlijk door, met een steeds groter risico op verrommeling. “Het aantal laadpalen gaat waarschijnlijk exploderen”, stelt het gemeenteraadslid. “We staan nog maar aan het begin van de ontwikkeling.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.