Gedeputeerd Bert Boerman busstation (bron: provincie Overijssel)

Overijssel en minister IenW in gesprek over aanpak N35

De knelpunten op Rijksweg N35 op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid bleken onlangs nog groter dan gedacht. Daarom hebben minister Cora van Nieuwenhuizen, de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman en de regiovoorzitters van Zwolle en Twente gesproken over de aanpak van deze weg. Zij zijn positief en noemen het gesprek ‘een stap in de goeie richting’.¬†

De Tweede Kamer drong vorig jaar bij de minister al aan op een gesprek over deze weg, omdat dit een belangrijke verbinding is tussen twee economische regio’s in Oost-Nederland. “Tijdens het gesprek trof ik een welwillende minister, die bereid is om samen te kijken naar een oplossing. In oktober spreken wij elkaar opnieuw, zodat er later dit jaar een besluit kan worden genomen over de aanpak”, aldus gedeputeerde Boerman.

Regiovoorzitters Peter Snijders en Onno van Veldhuizen namen ook deel aan het overleg met de minister. Zij onderstrepen het belang van een goede verbinding die geschikt is voor de grote aantallen weggebruikers die nu en in de toekomst van deze verbinding afhankelijk zijn.

Groei verkeer

Recentelijk is een verdiepend onderzoek gedaan naar de knelpunten van de N35. Daaruit bleek dat de huidige inrichting niet geschikt is voor de grote aantallen auto’s en vrachtauto’s die in de toekomst verwacht worden. Zonder ingrijpen zal dit waarschijnlijk zorgen voor meer ongevallen, filevorming en vertragingen, met uiteindelijk extra uitstoot en overlast voor de omwonenden tot gevolg. Over de aanpak wordt daarom nu overlegd.

Er is overigens al een oplossing aangedragen in het onderzoek. Het is bijvoorbeeld mogelijk om het aantal rijstroken uit te breiden rond de verkeerslichten, om intelligente verkeerslichten te plaatsen of ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen. Dit biedt echter slechts een beperkte oplossing. Om alle knelpunten aan te pakken is een verbreding van de weg nodig, met ongelijkvloerse kruisingen en een snelheidsverhoging tot 100 kilometer per uur. Dit zal tussen de 475 en 500 miljoen euro kosten. De provincie Overijssel is bereid 120 miljoen euro bij te dragen aan dit rijksproject.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.