Utrecht, Vianen BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

Infrastructuur een van de pijlers van nieuw Groeifonds

Nederland, Utrecht, Vianen, 06-03-2013 Verkeer en vervoer, snelwegen, A2 op Jan Blankenbrug over de Lek, verkeer op de snelweg en fietspad met fietser en brommer, een schip vaart stroomopwaarts over het water van de rivier bij avond in de schemer. Rechtenvrij te gebruiken door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu Foto: Tineke Dijkstra

Het kabinet heeft een Nationaal Groeifonds gelanceerd om de economie aan te jagen met publieke investeringen. Zelfs in tijden dat de economie minder goed draait. Hiervoor wordt de komende vijf jaar 20 miljard euro uitgetrokken. De focus ligt op drie investeringsterreinen: fysieke infrastructuur, kennisontwikkeling, en onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu VerkeersNet Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit. Maak nu gebruik van het actieabonnement en lees VerkeersNet voor € 7,50 per maand.

START ACTIEABONNEMENT

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Infrastructuur een van de pijlers van nieuw Groeifonds”

Pat Rick|09.09.20|13:10

Het ontbreekt aan een integrale visie op OV in regio A’dam, die systematisch gerealiseerd wordt. ProRail krijgt geld, maar drukt gewoon 9 sporen door op A’dam CS. En wil eigenlijk vervoersstromen via haar spoor laten lopen, terwijl de grenzen zijn bereikt voor de trein. Dus moet men wafelijzerpolitiek bedrijven: ProRail mag de Lelylijn aanleggen en metro wordt aangelegd tussen Zandvoort, Purmerend, Almere, Hoofddorp. Alleen zo blijft NL bereikbaar.

Pat Rick|09.09.20|13:06

De metropoolregio Amsterdam heeft 2,5 miljoen mensen, maar geen metro voor de regio, alleen voor zichzelf. Stockholm heeft met 2 miljoen een uitgebreidere metro, vaak uithakt in het hardste steen. De lijnen lopen tot 35 km uit het centrum. Warschau met 2,7 miljoen heeft pas sinds 1995 metro en nu al meer bereik. Boekarest is kleiner en armer en heeft toch meer metro. Hoe kan dit? Dit kan niet waar wezen dat Nederland op dit vlak zo achterloopt.

Pat Rick|09.09.20|13:05

Eindelijk! Want er moet meer ‘sense of urgency’ zijn bij Hoekstra. Ook moet hij meer verwachtingsmanagement doen, want iedereen verwachte veel meer. Want om Nederland vooruit te helpen is meer goedkoop geld nodig, juist een verdubbeling tot 100 miljard ipv een ruime halvering. Een spa in de grond in de Randstad kost al miljarden en krijgt voorrang, terwijl er projecten in heel NL moeten komen. Het lijkt dat 20 miljard een conclusie is van een lange discussie met zuinige boekhouders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.